قصرشیرین از شهرهای قدیمی و تاریخی استان کرمانشاه است و بنای آن را در آثار تاریخی و ادبی به خسرو پرویز نسبت می دهند وی در زمان پادشاهیش باغی وسیع با قصرهایی دلپذیر که متناسب با آب و هوای زمستان این ناحیه بود در این شهر بنا نهاد . اقتصاد قصر شیرین بیشتر به کشاورزی وابسته است. با این حال در اطراف شهر منابع نفتی نیز وجود دارد که به میزان کمی استخراج می‌شوند.

 

معرفی جاذبه های گردشگری قصر شیرین

 

در این مقاله قصد داریم شما را با قصر شیرین و جاذبه های گردشگری آن بیشتر آشنا کنیم ، پس با چترآتا همراه باشید تا در مورد این شهر و جاذبه هایش بیشتر بدانید .

 

معرفی قصر شیرین

 

شهرستان قصرشیرین با جمعیت 19821 نفر در سال 85 از شهرستانهای استان کرمانشاه ایران است. مرکز این شهرستان شهر قصرشیرین می باشد که در 166 کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است و از سطح دریا 400 متر ارتفاع دارد و سومار دیگر شهر آن می باشد .

شهرستان قصرشیرین از شمال و غرب به کشور عراق از جنوب به استان ایلام از شرق به شهرستان های سرپل ذهاب و گیلانغرب محدود می گردد . شهرستان قصرشیرین بر سر راه اصلی تهران بغداد قرار گرفته است . مردم قصرشیرین کرد زبان هستند .

منطقه جنوب قصرشیرین آب و هوای بیابانی گرم و خفیف، مرکز آن آب و هوای خشک و نیمه معتدل و شمال و شرق آن آب و هوای نیمه خشک سرد دارد . قسمتهای مرتفع نیز دارای آب و هوای نیمه مرطوب سرد می باشند . میانگین سردترین ماه سال بین 2/5 تا 5 درجه سانتیگراد و میزان بارندگی بین 350 تا 450 میلیمتر در نوسان است .

قصرشیرین از شهرهای قدیمی و تاریخی استان کرمانشاه است و بنای آن را در آثار تاریخی و ادبی به خسرو پرویز نسبت می دهند وی در زمان پادشاهیش باغی وسیع با قصرهایی دلپذیر که متناسب با آب و هوای زمستان این ناحیه بود در این شهر بنا نهاد . اقتصاد قصر شیرین بیشتر به کشاورزی وابسته است. با این حال در اطراف شهر منابع نفتی نیز وجود دارد که به میزان کمی استخراج می‌شوند.

 

جاذبه های گردشگری قصر شیرین

 

کاروانسرای قصرشیرین

 

این کاروانسرا در داخل شهر قصرشیرین قرار دارد که متأسفانه در اثر حملات عراق آسیب زیادی دیده و تنها قسمت ورودی آن باقی مانده است ولی در سال های اخیر میراث فرهنگی اقدام به بازسازی و مرمت آن نموده است .

این کاروانسرا از نظر پلان تا حدودی شبیه کاروانسراهای صفوی بیستون و ماهیدشت می باشد به نحوی که دارای ورودی طاق داری در ضلع جنوبی بنا می باشد که در هر طرف ورودی سکویی دراز ایجاد شده است . پس از ورودی ، هشتی گنبد داری قرار دارد که از طریق آن می توان وارد حیاط مرکزی شد .

در چهار طرف این حیاط ، ایوانهای بزرگی با طاق جناغی قرار دارد . همچنین در اطراف ضلع حیاط مرکزی تعدادی اتاق ساخته شده است که در جلو هریک از این اتاق ها ایوان کوچکی و در پشت اتاق ها ، اصطبل های درازی احداث گردیده است . این کاروانسرا به وسیله لاشه سنگ و آجر بنا شده است . حتی در برخی از قسمت‌های آن از جمله ورودی ، از آجرهای بناهای ساسانی نیز استفاده کرده اند .

 

آتشکده چهارقاپی

 

چهار قاپو یا چهار قاپی به معنی چهار در ، از جمله آتشکده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین است . این آتشکده از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طواف بوده ولی متأسفانه در اثر مرور زمان رواق آن فرو ریخته است ولی با این وجود در برخی از قسمت ها آثاری از آن مشاهده می گردد .

 این آتشکده عبارت است از اتاقی مربع شکل به ابعاد 2525 متر که دارای سقفی گنبدی شکل به قطر 16 متر بوده ولی متأسفانه اکنون اثری از آن باقی نمانده است و تنها بقایای گوشواره ها در چهار گوشه آن دیده می شود . این اتاق مربع شکل دارای چهار درگاه ورودی می باشد که به رواق اطراف فضای مرکزی منتهی می گردند .

 در اطراف این بنا مجموعه اتاق ها و فضاهایی وجود دارد که بخش هایی از آنها در نتیجه کاوش های باستان شناختی سال های اخیر شناسایی گردیده است . این بنا با استفاده از مصالح محلی از قبیل لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده است . البته گنبد بنا آجری بوده است .

 

کاخ خسرو پرویز

 

در حاشیه شمالی شهر کنونی قصرشیرین و در نزدیکی آتشکده چهار قابی ، ویرانه‌های قصر خسرو پرویز دیده می شود که امروزه به صورت تلی از خاک در آمده است . این بنا بر روی مصطبه ای به ارتفاع 8 متر ایجاد شده است .

این بنا در جهت شرقی ـ غربی به ابعاد 98×285 متر ساخته شده که راه ورود به داخل بنا از طریق پلکان دو طرفه ای بوده است . در قسمت شرقی بنا ، تالار ستون مستطیل شکلی وجود دارد که سقف آن به وسیله طاق های آجری پوشش داده شده است .

 در پشت تالار ، اتاق گنبد دار بزرگی ساخته شده که راه ورود به آن از طریق درگاهی است که در قسمت غربی تالار ایجاد گردیده است . در دو طرف شمال و جنوب اتاق گنبد دار ، اتاق های مستطیل شکلی وجود دارد که از طریق اتاق گنبد دار قابل دسترسی بوده اند . همچنین در پشت اتاق گنبد دار ، حیاطی مربع شکل با رواق ستون دار قرار دارد که ابعاد آن 2727 متر می باشد .

 دور اطراف این حیاط ستون دار را اتاق های متعددی فرا گرفته است . در قسمت غربی حیاط نیز ایوانی ساخته شده است که از طریق درگاهی به حیاط دیگر کاخ منتهی می گردد . در اطراف این حیاط‌ها نیز مجموعه اتاق ها و اصطبل ها قرار گرفته است .

در قسمت شمالی تراس ، چندین خانه به صورت یک مجموعه وجود دارد . اسکار رویتر اظهار می کند خانه هایی که در قسمت مرکزی عمارت قرار دارند احتمالاً حرم پادشاه را شکل می دهند و خانه های واقع در بیرون ساختمان مکانی برای پذیرائی میهمانان بوده است .

در مورد این کاخ ، مورخین و جغرافی نویسان ایرانی و عرب هر کدام مطالبی نوشته‌اند ، اکثر اینها اظهار می کنند که این کاخ توسط خسرو پرویز در میان باغ وسیعی ساخته شده که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان می زیسته اند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می شده است . با قوت این کاخ را جزء عجایب جهان به شمار آورده که در سال 628 میلادی توسط هراکلیوس ویران گردیده است .

 

رودخانه الوند

 

رود خروشان الوند که در گذشته به نام الوان و یا حلوان معروف بود و امروز در زبان محلی به آن «الون» می گویند از میانه شهر سرپل ذهاب عبور می کند و از غرب به سمت قصرشیرین جاری می گردد . سرچشمه اصلی این رودخانه، سراب «اسکندر» در غرب قلل زاگرس حد فاصل 32 کیلومتری در شرق دشت ذهاب و در شمال دهستان ریجاب می باشد که در مسیر خود در شهرستان قصرشیرین پس از سیراب کردن زمین های زراعی و کشاورزی و درختان نخل و نیزارهای اطراف، با گذر از مرکز شهر جلوه خاصی به آن داده و به نوعی محلی برای تفریح و تفرج دوستداران طبیعت و ماهیگیران و همچنین شنای جوانان در فصل تابستان شده است.

 

برای مشاهده ادامه مطلب معرفی جاذبه های گردشگری قصر شیرین  کلیک کنید.