استان هرمزگان از استان‌های جنوبی ایران در شمال تنگه هرمز قرارگرفته‌ و با مساحت ۶۸ هزار کیلومترمربع هشتمین استان کشور از نظر وسعت است. استان هرمزگان دارای ۱۳ شهرستان می باشد که یکی از آنها شهر جاسک می باشد که در شرق هرمزگان قرار گرفته است. 

 

معرفی روستای ونک هرمزگان

 

استان هرمزگان از استان‌های جنوبی ایران در شمال تنگه هرمز قرارگرفته‌ و با مساحت ۶۸ هزار کیلومترمربع هشتمین استان کشور از نظر وسعت است.  استان هرمزگان دارای ۱۳ شهرستان می باشد که یکی از آنها شهر جاسک می باشد که در شرق هرمزگان قرار گرفته است.  این بندر در قدیم یکی از بنادر مهم برای تجارت بوده است و قدمتی سه هزار ساله دارد.

اما امروز در چتراتا می خواهیم یکی از روستاهای بندر جاسک،یعنی روستای ونک را به شما معرفی کنیم.

 

موقعیت جغرافیایی روستای ونک

 

ونک ، روستایی از توابع بخش لیردف شهرستان جاسک در استان هرمزگان است. این روستا در سی کیلومتری بخش لیردف جاسک و سواحل مکران واقع شده و فاصله آن تا بندرعباس مرکز استان ۴۵۰ کیلومتر است.

 

جمعیت روستای ونک

 

این روستای زیبا اما محروم و دورافتاده درسالیان قبل خانوار بیشتری داشته اما در حال حاضر حدود 70 خانوار با 400 نفر جمعیت را در خود جای داده است که عمده خواسته آنان مالچ پاشی و تثبیت شن های روان برای ادامه پیشرفت این شن ها به درون منازل مسکونی است.

 

ونک و چالش شن های روان!!

 

شاید اگر بار اول اسم این روستا را بشنویم، ناخودآگاه ذهنمان به سمت ونک تهران گرایش پیدا کند ولی واقعیت چیز دیگری است. این روستای محروم برخلاف اسم معروفی که دارد از ابتدایی ترین امکانات یک زندگی ساده محروم است.

شاید بد نباشد،آنهایی که هر روز میدان ونک تهران را می بینند ،یک روزی سفری به روستای ونک جاسک داشته باشند تا مشابه اسمی آن دراین منطقه محروم را نیز ببیند و اینهمه از دود و ترافیک نگویند بلکه از شن های روان بگویند که مانند تلی از کوه در عرض یک شبانه روز دور خانه ها می پیچد و مردم را به محاصره در می آورد.

شن های رون بدلیل خالی بودن فضا و کفه بودن سطح ساحل و نداشتن مانع برای حرکت آن باعث مشکلات زیادی برای مردم بویژه کودکان و افراد مسن شده و به بیماریهای ریوی و تنفسی مواجه شده اند.

درحال حاضر طرحهای بیابان زدایی از قبیل مالچ پاشی که ارزان ترین راه هم بوده بدلیل گرانی مالچ و خرید از وزارت نفت باز هم به سرانجام نرسیده و روز به روز وضعیت مردم این منطقه بدتر می شود.

 از طرحهای دیگر اجرای درخت کاری و بیابان زدایی بوده که باز هم بواسطه کمبود آب و بالا بردن سرعت شن های روان به سرانجام نرسیده و همچنان در انتظار حمایت های دولت می باشد.

 درحال حاضر بیش از 20روستای استان هرمزگان در جاسک و سیریک بویژه روستاهای ساحلی با خطر شن های روان مواجه هستند که نیازمند توجه جدی برای ادامه حیات در این مناطق می باشند.

 

سخن پایانی با مخاطبین چتراتا

 

هدف چتراتا از معرفی این روستا به شما عزیزان این است که با کمی دقت و تامل بیشتر به مناطق دور افتاده ایران نگاه کنیم و صدای مظلوم آنها باشیم. روستای ونک تنها یک نمونه از این روستاهای زیبا ولی محروم هرمزگان و کشور است که اگر توجه جدی به رفع مشکلات آنها نشود به زودی دیگر از آنها جز نام زیبا چیزی باقی نخواهند ماند.

 برای مشاهده ادامه مطلب معرفی روستای ونک هرمزگان کلیک کنید.