یکی از نقاط محبوب گردشگران شمال کشور، شهر ساری می باشد که سالانه میزبانی مسافران زیادی را می کند. شهر ساری دارای جاذبه های طبیعی و فرهنگی زیادی می باشد و در این بین، پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری، یکی از منحصر به فردترین اکو سیستم های طبیعی ایران را دارا می باشد.

 

 

همه چیز در مورد دشت ناز ساری

 

یکی از نقاط محبوب گردشگران شمال کشور، شهر ساری می باشد که سالانه میزبانی مسافران زیادی را می کند. شهر ساری دارای جاذبه های طبیعی و فرهنگی زیادی می باشد و در این بین، پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری، یکی از منحصر به فردترین اکو سیستم های طبیعی ایران را دارا می باشد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در ساری می‌توانید به سسایت چتراتا مراجعه نمایید.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری در ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری واقع شده و یک منطقه کوهستانی با جنگل های هیرکانی است. وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز دلیل بارزی بر بی نظیر بودن آن است.

پس اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که به طبیعت و حیات وحش علاقه مندید ، پناهگاه حیات وحش دشت ناز بهترین مکان برا شماست.

از طریق چتراتا و رزرو ویلا در ساری یا نزدیک به منطقه دشت ناز ساری،براحتی می توانید از دیدنی های این منطقه دیدن فرمائید.تنها کافی است از سازمان محیط زیست مجوز دریافت کرده و به تماشای گونه های جانوری زیبای منطقه بروید.

 وسعت این پناهگاه زیبا، ۵۶ هکتار است و اطراف آن را حصارها تشکیل داده اند که گوزن ها از پشت این حصارهای سیمی قابل مشاهده هستند.

به غیر از دوران زاد و ولد گوزن ها، بقیه ایام سال این پناهگاه به روی عموم باز است و از شمال شرق شهر ساری به راحتی می توانید به پناهگاه حیات وحش دشت ناز دسترسی داشته باشید.

ضمنا دوران زایمان گوزن های زرد فصل بهار است و هر سال از اوایل بهار تا اواخر آن جهت حفظ آرامش و جلوگیری از ناامنی و استرس ناخواسته گوزن ها، از ورود بازدیدکنندگان به پناهگاه جلوگیری می شود.

به رسم هر ساله بخشی از گوزن های تولید شده به زیستگاه های اصلیشان که در اطراف رودخانه دز و کارون می باشند، منتقل می شوند. هم چنین تعدادی از آنان به جزیره اشک در دریاچه ارومیه انتقال داده می شوند.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز یکی از منحصر بفرد ترین اکو سیستم های طبیعی کشور محسوب شده و شامل بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی است.از گونه های گیاهی حیات وحش دشت ناز می توان به ممرز، توسکا، راش، لیلکی و انجیلی اشاره کرد و از گونه های جانوری می توان از گوزن های مرال، زرد، گربه جنگلی، شوکا و قرقاول را نام برد. در واقع پناهگاه حیات وحش دشت ناز یکی از نادر ترین گونه های گوزن در جهان یعنی گوزن زرد ایرانی را دارا می باشد.

 

تاریخچه حفاظت از مناطق و حیات وحش در ایران

 

حفاظت از مناطق در ایران و جهان، سابقه ای هزاران ساله دارد. برحسب اسناد و یافته‌های باستانی و تاریخی، ایجاد نخستین پارک و منطقه حفاظت شده به خشایار شاه منسوب و به حدود 2500 سال پیش بر‌می‌گردد.

مناطق حفاظت شده با عنوان «شکارگاه، قرق» و با هدف ایجاد محیطی امن برای شکار و تفرج توسط شاهان و اعضاء گارد سلطنتی تعیین می‌گردید.

نخستین جنگل‌های حفاظت شده نیز با عنوان (پردیس) در همین دوران برای تفرج افراد و عموم ایجاد گردید. باغ‌های ایرانی چون ارم شیراز، فین کاشان، ماهان کرمان و .... از دوره‌های مختلف تاریخی ایران زمین به یادگار مانده و گواهی بر این ادعا می باشند.

حفاظت از مناطق و زیستگاه‌ها با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی و بر اساس معیارهای اتحادیه جهانی در ایران نیز سابقه‌ای چندین ساله دارند. اولین مناطق حفاظت شده با عناوین «پارک ملی»، «منطقه حفاظت شده»، «پناهگاه حیات وحش» و «اثر طبیعی ملی» در ایران مورد شناسایی قرار گرفته و ثبت گردیده اند.

 

بررسی تنوع زیستی در مازندران

 

کشورایران یکی از پیچیده‌ترین مناطق جغرافیایی در حوزه اقلیمی پالئارکتیک به‌شمار می‌رود که به علت وسعت قابل ملاحظه، وضعیت فیزیوگرافی و برخوردای از عوامل اقلیمی، از تنوع زیستی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

 این وضعیت همچنین در گستره استان مازندران نیز با توجه به تغییرات ارتفاعی و برخورداری از اقلیم‌های متنوع وجود داشته و مازندران نیز زیستگاه گونه‌های متنوعی از رده‌های مختلف جانوری است.

باید همچنین به این نکته اشاره کرد که ،زیست‌بوم‌های متنوع کوهستانی و صخره‌ای، مراتع و مناطق جنگلی از مهم‌ترین زیستگاه‌های شناخته شده پستانداران و به خصوص گونه‌های شاخصی از زیستمندان نظیرکل و بز، مرال و شوکا، خرس قهوه‌ای و پلنگ محسوب می‌گردد. پستانداران شناخته شده در استان مازندران به بیش از 61 گونه ، از 19 خانواده و 6 راسته می‌رسند.

 

گونه‌های جانورای دشت ناز

 

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری با توجه به شرایطی که دارا هستند، تعداد زیادی از گوزن های زرد ایرانی را پرورش می دهند و تعداد زیادی از گوزن های پرورش داده شده در این منطقه به دیگر زیستگاه های ایران که شامل حواشی رودخانه دز و کارون است نیز فرستاده می شود. تعدادی هم از گوزن های این پناهگاه به جزیره اشک در دریاچه ارومیه نیز انتقال داده شده اند.

گونه نادرگوزن زرد در گذشته از غرب و شمال غرب ایران تا شمال شرقی آفریقا و در جنوب اروپا تا بالکان نیز به صورت پراکنده زیست داشته اند اما این گوزن در در حال حاظر در بین جنگل های متراکم غیرقابل نفوذ در منقطه خوزستان و زاگرس در حال زندگی هستند.

 

چه عواملی پناهگاه حیات وحش دشت ناز را تهدید می کنند؟

 

از عوامل تهدید این منطقه حفاظت شده، عدم کنترل استاندارد زاد و ولد گوزن زرد می باشد که باعث تاثیر منفی بر دیگر گونه های اندمیک منطقه شده است.

همچین تکثیر بی رویه گوزن زرد در 5 دهه اخیر،پوشش جنگلی این منطقه را نشانه گرفته و باعث جلوگیری از رویش درختچه های جدید در منطقه می شود.

چتراتا امیدوار است مسئولین این پناهگاه حیات وحش زیبا، تعادل بین همه گونه های جانوری این منطقه را حفظ کنند تا سالیان سال گردشگران عزیز از تنوع جانوری و پوشش جنگلی این منطقه بهره کافی ببرند.

برای مشاهده ادامه  همه چیز در مورد دشت ناز ساری  مطلب کلیک کنید.