یکی از شهرهای باستانی ایران که مهد سوغات و صنایع دستی منحصر به خود است، قزوین می باشد. قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های ایران که در مرکز کشور واقع شده، در گذشته برای مدتی پایتخت ایران بوده است.

 

معرفی سوغات و صنایع دستی قزوین

 

یکی از شهرهای باستانی ایران که مهد سوغات و صنایع دستی منحصر به خود است، قزوین می باشد.

 قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های ایران که در مرکز کشور واقع شده، در گذشته برای مدتی پایتخت ایران بوده است.

قزوین در ارتفاع ۱۲۷۸ متری از سطح دریا واقع شده و تاریخچه آن به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. این استان از نظر تعداد آثار تاریخی در ایران و جهان به ترتیب رتبه‌های اول و سوم را دارد.

در نوشته‌های قدیم اروپایی‌ها از قزوین به‌عنوان شهر باستانی آرساس یا آرساسیا یاد شده و یونانی‌ها قزوین را راژیا می‌نامیده‌اند. سوغات قزوین نیز به‌مانند تاریخ و فرهنگ این استان، از غنای بالایی برخوردار است.

سفر به قزوین شما را، علاوه بر آثار تاریخی فراوان، با شیرینی‌های لذیذ و صنایع دستی نفیسی آشنا می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

با چتراتا همراه شوید تا شما را با سوغاتی های جذاب قزوین آشنا کنیم.

 

باقلوای رنگارگ قزوین

 

باقلوای قزوین با باقلوایی که در سایر شهرها خورده اید کاملا فرق دارد. تفاوت اصلی باقلوای قزوین رنگارنگ بودن آن است. علاوه براین، در این شهر می توانید نوع دیگری از باقلوا را امتحان کنید که به باقلوا رزپیج یا پرچمی معروف است.

باقلوا مخصوص عید نوروز است. البته در بین سوغات قزوین این شیرینی خوشمزه و خوش عطر کمی گران تر از بقیه می باشد، اما کمی هزینه بیشتر مطمئن باشید که ارزش خوردن چنین باقلوای فوق العاده ای را خواهد داشت.

 

نان چایی قزوین

 

نان چای قزوین شیرینی خوشمزه و سنتی است که بانوان هنرمند قزوین آن را برای عید نوروز و دیگر مراسمات خود درست می کنند.

 برای درست کردن نان چای به آرد، شکر، تخم مرغ، ماست و کره نیاز داریم. از مواد اولیه خمیری بدست می آید و با قالب طرح های مختلفی را ایجاد میکنند و روی نان را با کنجد یا مغز پسته می پوشانند.

 این شیرینی از آنجا که در دسته شیرینی های خشک قرار دارد براحتی نگه داری می شود و می توان بعنوان یک سوغات خوب و ماندگار از شهر قزوین برای اقوام خود هدیه ببریم.

 

شیرینی شربتی

 

در بین سوغات قزوین، شیرینی شربتی یکی از قندی ترین خوراکی های قزوین می باشد که شباهت زیادی به کیک باقلوا دارد.

 تکه های برش خورده کیک که اغلب لوزی هستند را بعد از تزئین با پودر پسته در شربت غلیظ قرار میدهند. این شیرینی می تواند گزینه ای مناسب برای افرادی باشد که به شدت عاشق طعم شیرین هستند.

 

گلیم بافی

 

امروزه استفاده از گلیم تقریبا به طور کامل از بین رفته است ولی با این وجود گلیم بافی یکی از شغل های اصلی مردم قزوین بوده، که از موادی مثل پشم و کامواهای رنگی محلی جهت بافت آن استفاده میشده است. مردم رودبار الموت، ضیاء آباد، ارادق از جمله مناطقی هستند که گلیم بافی می‌کنند.

 

نان نازک

 

یکی دیگر از سوغات دوست داشتنی قزوین ،نان نازک می باشد.بمنظور تهیه نان نازک قزوین، خمیری از آرد، تخم‌مرغ و خمیرمایه تهیه شده و به شکل لایه‌ای نازک پهن می‌شود؛ مغز پسته، بادام یا گردو را روی خمیر پهن‌شده ریخته و پس از رول نمودن برش می‌زنند.

 با توجه به نوع مغز، این شیرینی با نام‌های نان نازک پسته‌ای، نان نازک گردویی یا نان نازک بادامی در شهر قزوین به فروش می‌رسد.

 

نوار بافی (پن بافی)

 

امروزه از نخ های نایلونی به جای نخ های ابریشمی برای بافت این نوار استفاده می کنند. این نوارها که در لباس مردم محلی مورد استفاده قرار گرفته با دست بافته شده است و دارای طرح های متفاوتی مانندچشم بلبل، چهل چپر، چشم خروس و … هستند.

 

نخودی و اتابکی

 

شیرینی اتابکی و شیرینی نخودی دو تا دیگر از سوغاتی های قزوین هستند که هر دوی این موارد در خیلی از شیرینی های فروشی های شهرهای دیگر هم فروخته می شوند.

 ریشه این دو خوراکی خوشمزه قزوینی بوده که با کیفیت ترین آنها را در بازارهای این شهر می توان تهیه کرد .

 

نان چرخی قزوین

 

این نان خوشمزه بخاطر اینکه روش تهیه آن اسان می باشد، غالبا توسط خانم های خانه در  قزوین طبخ می شود.

خمیر این شیرینی را با چرخ دستی های مخصوص چرخ می کنند و با توجه به طعم هر خمیر از تخم خرفه یا پودر پسته برای تزئین روی شیرینی استفاده میشود.

 

نان برنجی قزوین

 

نان برنجی در شهر های مختلف ایران از جمله کرمانشاه قزوین و یزد طبخ می شود.

این شیرینی در بین گردشگران بسیار معروف است.

از آرد برنج، آرد گندم، پودر شکر، روغن جامد، تخم‌مرغ، گلاب و هل استفاده می‌کنند.

نان برنجی انواع گوناگونی از جمله نان برنجی ساده و نان برنجی زعفرانی دارد.

 

گیوه دوزی (گیوه کشی)

 

 

در این استان برای تولید کف گیوه ها از چرم و پلاستیک استفاده می کنند و همین امر باعث ایجاد تفاوت بین گیوه های تولید شده در این استان با سایر استان های ایران شده است. مردم شهر تاکستان و مرکز استان قزوین از جمله مناطقی هستند که مردمان آن به حرفه گیوه دوزی مشغول اند.

 

نان اَگِردَک

 

یکی دیگر از نان های سنتی و خوشمزه قزوینی ها، نان اگردک ی باشد. این نان در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می‌شود. آرد، تخم‌مرغ، شیر، شکر، زردچوبه و دارچین از مواد اصلی نان اَگِردَک هستند.

 

شیرینی پادرازی

 

از سوغاتی های دیگر شهر قزوین که درصد شیرینی کمتری نسبت به دیگر شیرینی های سنتی این شهر دارد،شیرینی پادرازی می باشد.

این شیرینی از معروف ترین خوراکی های این شهر است که به سه رنگ بودن و داشتن شیرینی کم معروف است. خوردن این شیرینی با یک لیوان چای ایرانی می تواند بهانه ای عالی برای دورهمی و عصرانه خوردن باشد.

 

گلابتون دوزی

 

گلابتون دوزی که شبیه به هنر سوزن‌دوزی است، از قدیم‌الایام در میان طبقه متوسط و اعیان قزوین رواج داشت.

 در این هنر به‌جای نخ از مفتول‌های بسیار نازک طلایی یا برنجی استفاده می‌شود. پیچک ترنجی، گل ساعتی، گل‌های اسلیمی، گل‌های ختایی و بته‌جقه از طرح‌های اصلی در گلابتون دوزی هستند. گلابتون دوزی کاربردهای فراوانی چون جا قرآنی، سجاده، لباس مجلسی، رویه بالش و پرده دارد.

 

نم‌نم دوزی

 

نوعی هنر سنتی رو به انقراض است که در خلق آن از منجوق‌های فلزی استفاده می‌شود. کاربرد هنر نم‌نم دوزی در تزئین پارچه‌ها، جای شانه و آینه و مهر است.

نم‌نم دوزی در گذشته یکی از بخش‌های اصلی جهیزیه دختران دم بخت به شمار می‌رفت. ازآنجایی‌که دوخت این آثار به ظرافت و دقت فراوانی نیاز دارد، تولید آن به‌آرامی جلو رفته و از همین رو به نم‌نم دوزی مشهور است.

 

میوه و خشکبار

 

زغال اخته روستای هیر، انار سنگان و انگور تاکستان و سیب و زردآلو از باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌هایی هستند که در فصل‌های مختلف می‌توانید به عنوان سوغات قزوین تهیه‌شان کنید.

گردو، بادام، فندق، پسته، کشمش و... نیز در این شهر بسیار محبوب بوده و به عنوان سوغات قزوین خریداری می‌شوند.

برای مشاهده ادامه مطلب  معرفی سوغات و صنایع دستی قزوین  کلیک کنید.