استان سمنان ششمین استان بزرگ کشور است. سمنان یکی از ایالت‌های ایران باستان بوده است و در تاریخ ۲۰۰۰ ساله‌ی خود، همواره جزو مناطقی بوده که مورد توجه حکومت‌های مرکزی قرار داشته است. امروزه نیز این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

سوغات و صنایع دستی سمنان

 

استان سمنان ششمین استان بزرگ کشور است. سمنان یکی از ایالت‌های ایران باستان بوده است و در تاریخ ۲۰۰۰ ساله‌ی خود، همواره جزو مناطقی بوده که مورد توجه حکومت‌های مرکزی قرار داشته است. امروزه نیز این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

با چتراتا همراه باشید تا به معرفی سوغات وصنایع دستی این شهر گرمسیر بپردازیم.

 

خوشمزه جات و سوغات سمنان

 

پسته دامغان

 

با توجه به شرایط مناسب اقلیمی، انواع مرغوب پسته در این شهرستان برداشت می‌شود. تولید پسته در دامغان، قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد. هم‌زمان با فصل برداشت پسته یعنی از اوایل مرداد تا اواخر مهر، علاوه بر داخل شهر، در مسیرهای منتهی به شهر دامغان نیز، این محصول صادراتی به صورت تازه و در مابقی ایام سال به صورت خشک به مسافران عرضه می‌شود.

 

چکو یا لور چکو

 

چکو یکی دیگر از سوغاتی های استان سمنان است. این لبنیات خوشمزه حاصل تبخیر آب پنیر بوده و حالت کاراملی و شکلاتی دارد.ماست خشک، تفره، ماست گوسفندی و انواع مختلف کشک از دیگر سوغاتی های استان سمنان است.

 

نان بقسمات

 

یکی از نان های سنتی ایران است که به نان سمنانی نیز شهرت دارد.برای تهیه این نان از خمیری با  آرد، مایه نخود و شکر استفاده می شود.و آن ها را به صورت چونه در می آورند.

 

حلوای کنجدی

 

حلوای کنجدی ،نام شیرینی خوشمزه ای است که در طبخ آن از  سنگک، کنجد، گلاب و پودر هل استفاده می شود.

 

حلوای سیاه

 

حلوایی تیره رنگ که مزه تند آن غالب است.آرد سبوس دار، مغز گردو، شکر، شیره انگور، فلفل سیاه، هل، دارچین، زرچوبه، میخک، زنجبیل و زیره موادی هستند که د رتهیه و پخت آن استفاده می شود.

 

نان قندی شاهرود

 

نان قندی گرچه در بسیاری از شهر های کشور پخته می شود.اما اگر به دنبال یکی از مرغوب ترین نان های قندی هستید حتما نان قندی شاهرود را امتحان کنید.

 

نان فتیر

 

یکی از نان های سنتی ایران که در استان های دیگر نیز پخت میشود.موادی که در تهیه فطیر بکار می رود شامل:رد، شکر، پودر خمیر ترش، کنجد، گردو و دارچین می باشد.

 

آروشه

 

آروشه منحصراً به استان سمنان تعلق دارد، از محصولات لبنی ایل سنگسر می باشد. این محصول کاملا طبیعی، یک نوع پنیر سرخ شده است که با روش خاص تهیه می گردد و دارای ماندگاری بالایی است.

 آروشه همچنین دارای طعمی بی نظیر بوده و علاوه بر آن دارای خاصیت دارویی و درمانی نیز می باشد. در سفر به استکان سمنان این سوغاتی خوشمزه را تهیه نمایید.

 

صنایع دستی سمنان

 

قالی،گلیم و جاجیم

 

بافت گلیم  و جاجیم از زمان های دور در روستای سمنان رواج داشته است. جاجیم فرشی است پارچه مانند که بافتی خشن دارد که از قدیم تاکنون در زندگی روستایی و عشایری مردم استان سمنان کاربردهای گوناگونی دارد.

قالی سنگسر یکی دیگر از نفیس ترین سوغاتی های استان سمنان می باشد.

 

چاپ قلمکار

 

نوعی چاپ سنتی با استفاده از قالب‌های چوبی دارای نقوش برجسته است. شهرستان دامغان از مراکز صاحب امتیاز این صنعت به شمار می‌رود و تولیدات آن از نظر کمی و کیفی قابل توجه هستند. رومیزی‌، پرده، سفره و سایر اقلام تزیین شده با چاپ قلمکار در دامغان، به خارج از کشور صادر می‌شود.

 

لاک تراشی

 

لاک‌تراشی یا هنر چوب‌تراشی مهارتی ست که استادکاران از طریق ابزارهای مختلف، چوب‌ها را به اشکال مختلف کابردی مانند قاشق، چنگال، پارچ و ... در می‌آوردند و روی آنها را با ابزارهای مختلف تزیین می‌کنند. جالب که بدانید در مازندران به این هنر چوتراشی می‌گویند.

 

سفال و سرامیک

 

باید بدانید سمنان مرکز تولید سفال ها و سرامیک های زیبا و منحصر به فردی است که زیبایی شان چشم هر بیننده ای را به سمت خود جذب می کند.

اگر می خواهید به این استان سفر کنید، از فروشگاه های معتبری که در حال فروش محصولات سفالی و سرامیکی هستند هم بازدید کنید. به طور حتم از دیدن این همه محصولات زیبا متعجب خواهید شد.

 

منبت چوب

 

منبت، ایجاد نقش‌های برجسته روی چوب از طریق کنده‌کاری است. با توجه به آثار به‌جای‌مانده در برخی از اماکن مذهبی، منبت‌کاری در استان سمنان، قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد.

 

خرمهره

 

خرمهره یا به زبان سمنانی (کَئوکه) همان مهره‌های رنگارنگ کوچک و بزرگی است که معمولا برای دفع بلا به دام و یا کودکان آویزان می‌کنند که البته در گذشته بسیار رواج داشته است.

برای مشاهده ادامه مطلب  سوغات و صنایع دستی سمنان  کلیک کنید.