بی جهت نیست که اینجا را بهشت اردیبهشت ایران زمین می‌دانند؛ زیرا در اردیبهشت ماه با گسترانیده شدن فرشی مخملین از گل‌های بابونه به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بر پهنه سبز دشت، منظره‌ای رویایی خلق می‌شود و صدها چشمه نیز از دل زمین پربار این دشت می‌جوشند که حیات را به ارمغان می‌آورند؛ به طوری که در این ماه، دشت هیچ نقطه خشکی ندارند. همچنین رودخانه‌ای خروشان نیز از میان این دشت بهشتی می‌گذرد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

جاهای دیدنی چالوس تا رامسر (بخش دوم)

 

دشت دریاسر

 

بی جهت نیست که اینجا را بهشت اردیبهشت ایران زمین می‌دانند؛ زیرا در اردیبهشت ماه با گسترانیده شدن فرشی مخملین از گل‌های بابونه به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بر پهنه سبز دشت، منظره‌ای رویایی خلق می‌شود و صدها چشمه نیز از دل زمین پربار این دشت می‌جوشند که حیات را به ارمغان می‌آورند؛ به طوری که در این ماه، دشت هیچ نقطه خشکی ندارند. همچنین رودخانه‌ای خروشان نیز از میان این دشت بهشتی می‌گذرد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

بی جهت نیست که اینجا را بهشت اردیبهشت ایران زمین می‌دانند؛ زیرا در اردیبهشت ماه با گسترانیده شدن فرشی مخملین از گل‌های بابونه به ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر بر پهنه سبز دشت، منظره‌ای رویایی خلق می‌شود و صدها چشمه نیز از دل زمین پربار این دشت می‌جوشند که حیات را به ارمغان می‌آورند؛ به طوری که در این ماه، دشت هیچ نقطه خشکی ندارند. همچنین رودخانه‌ای خروشان نیز از میان این دشت بهشتی می‌گذرد و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

برای رفتن به دشت دریاسر ابتدا باید مسیر جاده دوهزار را در پیش بگیرید تا به یک دوراهی به نام امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ، مسیری وجود دارد که به سمت دره می رود و به روستای عسل محله منتهی می‌شود

آدرس: جنوب غربی تنکابن، منطقه تنکابن

بهترین زمان بازدید: بهترین زمان بازدید از این دشت، فصل بهار است؛ زیرا هم آب و هوای آن در این فصل در بهترین حالت خود قرار دارد و هم گل‌های بابونه زرد، جلوه فوق‌العاده زیبایی به آن می‌بخشد؛ در فصل تابستان هم سرسبزی دشت بیش از پیش نمایان است؛ اما هوای گرم و شرجی کمی لذت بازدید از آن را کم می‌کند. در فصل پاییز هم بارش زیادی در این منطقه رخ می‌دهند؛ اما برگ‌ریزان درختان و جشنواره باشکوه رنگ‌های پاییزی باز هم این دشت را به مکانی رویایی تبدیل می‌کند. در فصل زمستان هم هوای سردی بر این منطقه حکمفرما است؛ اما اکر توانستید خود را به این دشت برسانید؛ مناظر زیبا و بکری را پیش روی خود خواهید دید.

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله تنکابن تا عسل محله: ۵۷ دقیقه (۳۵ کیلومتر)

فاصله پارک جنگلی سه هزار تا عسل محله: ۴۰ دقیقه (۲۴ کیلومتر)

 

کاخ موزه رامسر

 

کاخ موزه‌ها یکی از جاذبه‌های گردشگری است که همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است؛ زیرا هم دارای معماری باشکوهی است و هم اشیای قدیمی ارزشمند و پر زرق و برقی در آن به نمایش گذاشته است؛ کاخ موزه رامسر به دلیل استفاده از میزان زیادی از سنگ مرمر در بنای آن به کاخ مرمر رامسر نیز شهرت یافته است. یکی از نام‌های دیگر این کاخ، موزه تماشاگه خزر است.

مصالح تشکیل دهنده این کاخ عمدتا از سنگ مرمر با رگه‌های سفید بوده و ایوان آن با چهار ستون تشکیل شده از سنگ مرمر حجاری شده یکپارچه، نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند و در دو سوی پلکان پشت باغ نیز دو مجسمه مرمرین از ببر خودنمایی می‌کنند. کاخ مرمر رامسر که در سال ۱۳۱۶ به دستور رضا شاه ساخته شده و یکی از آثار ارزشمند به جا مانده از دوران پهلوی است، در میان باغی با مساحت ۶۰۰۰ متر قرار دارد که با گیاهان تزئینی نادر خود یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است و به باغ گیاه‌شناسی شهرت دارد.

 

جواهر ده

 

اول از همه باید بگوییم که تمام زیبایی‌های جواهر ده به خود روستا ختم نمی‌شود و مسیر منتهی به آن هم فوق العاده زیبا و چشم‌نواز است. یکی از جاذبه‌های این مسیر آبشار صفارود یا آبشار اول جواهر ده بوده که در طول مسیر قطعا توجه شما را به خود جلب می‌‌کند. در ضمن در کنار این آبشار دکه‌های ایجاد شده که در آن‌ها سوغات‌های خوشمزه و صنایع‌دستی شمال به فروش می‌رسد. بهتر است حداقل ۳۰ دقیقه در کنار این آبشار زیبا توقف کنید. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در جواهرده می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این جاده، دریاچه قو است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در کنار این دریاچه امکانات تفریحی و رفاهی نظیر قایق‌های پدالی، آلاچیق، رستوران و یک مجتمع اقامتی وجود دارد. برای رسیدن به این دریاچه باید یک مسیر فرعی ۲/۵ کیلومتر خاکی و پر پیچ و خم از جاده اما مناسب را طی کنید.

پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ساعت را در کنار این دریاچه زیبا بگذرانید. این دریاچه در حدود ۲۰ کیلومتر با پارک جنگلی صفارود فاصله دارد و طی کردن این مسیر ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. فاصله دریاچه قو هم تا روستا ۲/۵ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

پیچ و خم‌‌های جاده و وجود رودخانه صفارود در امتداد آن نیز جذابیت جاده و لذت رانندگی در آن را دو چندان می‌کند وقتی به دهکده ییلاقی جواهرده می‌رسید، گویی ابرها به استقبال شما می‌آیند و شما را در آغوش می‌کشند و از اینکه خود را در میان ابرها یا حتی بالاتر از آن‌ها می‌بینید، احساس قدرت و غرور می‌کنید؛ البته ابرها تنها در برخی از مواقع سال، این چنین مهمان جواهر مازندران می‌شوند.

جواهرده تمام جاذبه‌هایی را که یک روستا را به یک بهشت زمینی تبدیل می‌کند، در خود جای داده است؛ از چشمه‌سارها و آبشارهای خروشان در کنار تخته‌سنگ‌های بزرگ گرفته تا جنگل‌ها، مراتع و قله‌های سربه فلک که برخی از آن‌ها حتی در بهار هم کلاه سفیدی از برف بر سر دارند.

در جواهرده پیاده‌روی در دشت‌های وسیع مفروش شده با گل‌های بابونه و مشرف به جنگل‌های هیرگانی را نباید از دست دهید. توصیه می‌کنیم سه ساعت را در این روستا بگذارنید و از پیاده‌روی در فضای فرح‌‌بخش آن لذت ببریید. در ضمن لحظاتی را در کنار  آبشار این روستا که در انتهای آن واقع شده است سپری کنید.

در ضمن می‌‌توانید خوراکی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی زیبای این روستا را نیز به عنوان سوغات تهیه‌ کنید؛ از نان و شیرینی‌های محلی داغ و تازه و همچنین ترشیجات، مرباجات و لبنیات گرفته تا جوراب‌های پشمی، عروسک‌های بافتنی، چادرشب و صنایع دستی دیگر.

 

مجموعه تفریحی اقامتی شهر سبز

 

یکی از بهترین و هیجان‌انگیزترین تفریحات این مجموعه تله‌کابین رامسر بوده که به وسیله آن می‌توانید خود را به بالای قله‌ای به ارتفاع ۸۰۰ متر برسانید و از تماشای منظره بی‌نهایت زیبای دریای خزر و جنگل‌های انبوه نهایت لذت را ببرید. در ضمن در بالای ایستگاه تله‌کابین اکثر امکانات رفاهی لازم از جمله سرویس‌ بهداشتی، رستوران و بوفه‌های اغذیه فروشی و فروشگاه‌های صنایع‌دستی فراهم شده است.

در ضمن می‌توانید از پیاده‌روی در مسیر جنگلی بکر و زیبا که به زیبایی و با ظرافت، سنگ فرش شده است، لذت ببرید. در ضمن آلاچیق‌هایی نیز در این مسیر ایجاد شده که می‌توانید اندکی در آن‌ها استراحت کنید. در ضمن گاهی اوقات برنامه‌های فرهنگی جذابی همچون اجرای موسیقی نیز در این محل برگزار می‌شود. ساعات کار تله‌کابین از ۹:۳۰ تا ساعت ۲۰ است. هزینه استفاده از تله‌کابین برای هر نفر ۳۰ هزار تومان است

از دیگر تفریحات این مجموعه می‌توان به اسکی روی آب، شاتل، بنانا، پاراسل، قایق تندرو، پل معلق، زیپ لاین، پینت بال، رانندگی با موتورچهارپرخ در پیست مخصوص، کارتینگ، سینمای ۶ بعدی و تله‌فوتو (عکاسی با تجهیزات به روز و پیشرفته) و شهربازی بزرگسالان و کودکان با وسایل جذاب و هیجان‌انگیز  اشاره کرد.

 

قلعه مارکوه

 

اگر می‌خواهید منظره‌ای وسیع و ۳۶۰ درجه از کوه‌های سرسبز و دریای رامسر و اطراف آن داشته باشید؛ بازدید از قلعه مارکوه را که در بالای کوه مارکوه واقع شده است، از دست ندهید. این قلعه که گویا در قرن سوم هجری ساخته شده و مربوط به دوران پیش از اسلام بوده و احتمالا معبد پیروان آئین مهرپرستی بوده است. زمانی که به این قلعه می‌رسید باید سختی بالا رفتن از ۳۳۰ پله را تحمل کنید؛ اما وقتی به بالای قلعه رسیدید، خستگی راه را کاملا فراموش می‌کنید.

مساحت این قلعه ۶۰۰ متر مربع است؛ اما اکنون تنها ۴ حصار جانبی و چند برج از آن باقی مانده است. برای رسیدن به این قلعه باید جاده رامسر- تنکابن را در پیش بگیرید. پس از رسیدن به شهر کتالم، کوه مارکوه را در جنوب شرق این شهر خواهید دید و پس از رسیدن به دامنه کوه می‌توانید خود را از طریق جاده‌ای نیمه آسفالته به قلعه برسانید.

 

آدرس: جنوب شرق شهر کتالم، کوه مارکوه

ساعات بازدید: در طول روز، بهترین زمان بازدید از این کوه بهار است

مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

 

دریاچه سد میجران

 

مسیر منتهی به این سد کمی صعب‌العبور است و ممکن است سربالایی‌های پرشیب آن شما را کمی خسته و پشیمان کند؛ اما زمانی که به سد می‌رسید؛ قطعا دیگر پشیمان نخواهید بود. برای دسترسی به این سد زیبا، ابتدا باید جاده جنت رودبار را در پیش بگیرید؛ پس از طی ۱۰ کیلومتر از مسیر جاده‌ای آسفالته سمت راست خود را که به جنوب مارکوه ختم می‌شود، طی کنید تا به سد برسید. فاصله این سد تا قلعه مارکوه، ۶/۶ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۱۴ دقیقه طول می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ساعت از زیبایی‌های این دریاچه لذت ببرید.

پس از بازدید از سد مجیران حرکت خود را به سمت جنگل دالخانی، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران ادامه می‌دهیم. فاصله نقطه آغازین جنگل‌ دالخانی از دریاچه سد مجیران، ۹/۳ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا ۱۹ دقیقه طول می‌کشد.

 

جنگل دالخانی

 

بی شک این جنگل یکی از زیباترین جنگل‌های اطراف مازندران و رامسر باشد. زمانی که وارد جاده جنگلی این جاده می‌شوید، منظره درختانی که دست به دست هم داده و تونل‌های طبیعی زیبایی را به وجود آورده‌‌اند، شما را حیرت‌زده می‌کند و دوست دارید که این جاده هرگز به پایان نرسد. طبیعت بکر این جنگل در هر گوشه از مسیر زیبایی‌های خود را به رخ شما می‌کشد. توصیه می‌کنیم این جاده را تا انتها طی کنید تا به روستای جنت‌رودبار برسید.

 

آبشار سیاسرت

 

آبشار سیاسرت یکی از آبشارهای شاخص روستای جنت رودبار بوده که طبیعت اطراف آن واقعا بکر و رویایی است. آبشار سیاسرت ۳۰۰ متر پایین‌تر از جاده اصلی جنت رودبار قرار دارد و فاصله آن از  جنت رودبار ۱۵ کیلومتر است که طی کردن آن ۲۶ دقیقه طول می‌کشد. در ضمن در نزدیکی این آبشار، رودی به نام چالک‌رود نیز جریان دارد.

 

پیشنهاد اقامتگاه

 

در اطراف شهر رامسر ویلاها و سوئیت‌ها متنوع نیز به وفور یافت می‌شوند که دارای امکانات رفاهی کامل هستند و برخی از آن‌ها تنها چند متر با دریا فاصله دارند. قیمت برخی از این مراکز اقامتی به مراتب پایین‌تر از هتل‌ها است؛ حتی هتل‌های ارزان قیمت! برای رزرو و اجاره اقامتگاه در رامسر می‌توانید از سریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

منبع : مجله چتراتا