شهر رویایی کلاردشت در نزدیکی شهر چالوس در استان مازندران قرار گرفته است. این سرزمین سرسبز با اینکه دریا ندارد، زیبایی‌های زیادی دارد و مانند تصویری از یک رویا می‌ماند. جنگل‌های انبوه اطراف این منطقه به‌همراه رودخانه سردآبرود و کوه‌های اطراف، کلاردشت را به یکی از نقاط پرطرفدار گردشگری در کشورمان تبدیل کرده است.

شهر رویایی کلاردشت در نزدیکی شهر چالوس در استان مازندران قرار گرفته است. این سرزمین سرسبز با اینکه دریا ندارد، زیبایی‌های زیادی دارد و مانند تصویری از یک رویا می‌ماند. جنگل‌های انبوه اطراف این منطقه به‌همراه رودخانه سردآبرود و کوه‌های اطراف، کلاردشت را به یکی از نقاط پرطرفدار گردشگری در کشورمان تبدیل کرده است. همچنین کلاردشت روستاهای زیادی نیز دارد که هرکدام به نوبه خود، زیبایی وصف‌ناپذیری دارند. با ما همراه باشید تا شما را به این سرزمین زیبا ببریم و دیدنی‌های منحصر‌به‌فرد آن را نشانتان دهیم. منطقه گردشگری کلاردشت از بهترین جاذبه های گردشرگی مازندران می باشد که در آن انواع جاهای دیدنی نظیر روستاهای گردشگری و جاذبه های طبیعی وجود دارد، از جاده کلاردشت به عباس آباد که خود زیباترین جاده جنگلی استان می باشد تا دریاچه ولشت مرزن آباد ، روستای مازیچال در ارتفاع دو هزار و ششصد متری، کاخ اجابت، روستای کردیچال، روستای هریجان با طبیعت بکر، کاخ اجابت از اماکن تاریخی دوره ی پهلوی فقط بخشی از آنهاست، در ادامه همراه من در این تودی باشید. قبل از مسافرت می‌توانید با اجاره و رزرو اقامتگاه در کلاردشت ، از اقامت امن خود در کلاردشت اطمینان حاصل نمایید.

این دشت خوش آب‌و‌هوا حدود ۱۹۰ کیلومتر با مرکز شهر تهران فاصله دارد و یکی از نزدیک‌ترین شهرهای شمالی به پایتخت می‌باشد. کلاردشت به دلیل آب و هوای مطبوع و نزدیکی به تهران از مهم ترین مقاصد گردشگری استان مازندران است. سفر به این شهر در تابستان و عید نوروز افزایش می‌یابد و اجاره ویلا در کلاردشت نیز در این ایام رونق می‌گیرد. شهر زیبای کلاردشت از جنوب به سلسله جبال البرز و قله‌های شناخته‌شده‌ای مثل تخت سلیمان و علم‌کوه، از شمال به دریای خزر و شهر عباس‌آباد، از شرق به مرزن‌آباد و چالوس و از غرب به محدوده استان قزوین و کوه الموت محدود می‌شود.

 

مسیر تهران به کلاردشت

 

دو مسیر اصلی از تهران برای رسیدن به کلاردشت وجود دارد که هردو مسیر در دو راهی دیزین جاده تهران-چالوس به یکدیگر خواهند رسید. مسیر اول از سمت غرب تهران و با عبور از کرج و راه دوم از سمت شمال شرق تهران و با عبور از لواسان، اوشان، فشم و دیزین است که پر پیچ‌وخم‌تر از مسیر اول می‌باشد. از راه اول پس از عبور از کرج و گچسر به دوراهی دیزین رسیده و پس از آن با عبور از تونل کندوان به شهر مرزن‌آباد خواهید رسید. از مسیر دوم نیز پس از رد کردن پیست اسکی دیزین به دوراهی دیزین و جاده چالوس رسیده و همانند مسیر اول پس از عبور از سیاه‌بیشه و کندوان، شهر مرزن‌آباد را خواهید دید. البته مسیر دیزین در ماه‌های سرد سال به علت بارش برف مسدود است. از مرزن‌آباد نیز دو مسیر برای رسیدن به کلاردشت وجود دارد. یک از آنها مسیر سریعتر و دیگری مسیر زیباتر خواهد بود. اگر می‌خواهید هرچه سریعتر به دشت سرسبز کلاردشت برسید از میدان کوچک شهر به سمت چپ و جاده مرزن‌آباد-کلاردشت رفته و پس از حدود ۳۰ دقیقه (اگر جاده خلوت باشد) به میدان اصلی شهر کلاردشت خواهید ‌رسید.

 

کاخ اجابیت

 

کاخ اجابیت یا اُجابت، قصری قدیمی است که قدمت آن به دوران پهلوی می‌رسد. این قصر یک بنای دو طبقه است که به سبک اروپایی تزئین شده و لوسترهای بسیار لوکسی از سقف‌های آن آویزان است. محوطه اطراف کاخ نیز مملو از درختان سرو سر به آسمان کشیده است که باعث به وجود آوردن منظره‌ای تماشایی شده‌اند. این کاخ قبلا کاربرد موزه داشته است؛ولی اکنون در اختیار نهاد ریاست‌ جمهوری است. کاخ اجابیت در دو کیلومتری شهر کلاردشت در روستای اجابیت واقع شده است و قدمت آن به دوره‌ی پهلوی بازمی‌گردد. این کاخ از جمله‌ زیباترین جاهای دیدنی کلاردشت است که به ‌واسطه‌ی معماری خاص و اهمیت تاریخی‌ آن، هر ساله توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند. معماری خاص این بنا یک ویژگی مهم آن به‌شمار می‌رود. کاخ اجابیت از ساختمانی دوطبقه تشکیل شده است که هر دو طبقه‌ی آن به سبک اروپایی ساخته و تزیین شده‌اند. علاوه بر معماری و تزیین اروپایی، لوسترهای خیره‌کننده‌ و گران‌قیمتی نیر از سقف‌های کاخ اجابیت آویزان شده‌اند که دیگر مشخصه‌ی حائز اهمیت آن به‌شمار می‌روند؛ به‌طوری که بسیاری از افراد، پیش از هر چیز، این کاخ را با لوسترهای آن می‌شناسند. همچنین، علاوه بر خود بنا، حیاط کاخ نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ که از آن جمله می‌توان به سروهای کهنسالی که تا آسمان قد برافراشته‌اند، اشاره کرد. این درختان مناظر طبیعی بسیار زیبایی را در اطراف کاخ به‌وجود آورده‌اند.

 

دریاچه ولشت

 

دریاچه ولشت یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کلاردشت است که در شمال‌شرقی آن واقع شده است. این دریاچه یکی از ۹ دریاچه در ایران است که بر اثر احداث سد پدید آمده‌اند و همچنین جزو ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور به شمار می‌رود. جاده رسیدن به این دریاچه بسیار تماشایی و مملو از درختان کاج است. اطراف دریاچه نیز از طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. امکان ماهیگیری نیز در این دریاچه برای گردشگران فراهم شده است. آب‌تنی، شنا و قایق‌سواری در این دریاچه می‌تواند برای هرکسی، تجربه‌ای لذتبخش و به‌یادماندنی باشد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریای خزر 935 متر می باشد. دریاچه ولشت در میان کوه ها مقرر است و از دید پنهان است، این دریاچه که از چشمه ها سرچشمه می گیرد البته به غیر از جوشش چشمه ها، برف و باران نیز در تامین آب این دریاچه نقش بسیار مهمی دارد. اغراق نیست اگر این دریاچۀ آبی زیبا و سبزی اطرافش را بهشتی پنهان در کوه‌های البرز بنامم. البته رشته کوه البرز از برکت هم جواری اش با دریای خزر سرشار از زیبایی و نعمت است. در هر گوشۀ این رشته کوه رد پایی از بهشت را می‌شود به چشم دید.

 

دهکده مازیچال

 

دهکده مازیچال یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی کلاردشت است که در ۲۰ کیلومتری کلاردشت واقع شده است. یکی از مشخصه‌های روستای مازیچال وجود درختان بلوط فراوان در این روستا است. این ویژگی به‌خوبی در اسم این روستا نیز نمایان شده است؛ چرا که، مازی در زبان مازنی به ‌معنای بلوط و چال نیز به ‌معنای گودال است.از مهم‌ترین ویژگی‌های روستای مازیچال می‌توان به چشم‌اندازهای بی‌نظیر کوهستانی آن اشاره کرد. ابرها نیز بر زیبایی مناظر کوهستانی مازیچال می‌افزایند. پوشش‌های گیاهی این روستا، دیگر ویژگی شاخص آن به‌ شمار می‌رود. این روستا در فصل بهار از گل‌های بنفشه و گل‌های پامچال پر می‌شود و مناظری که از رویش این گل‌ها پدیدار می‌شود، روستای مازیچال را به بهشتی بی‌مانند بدل می‌کند. در نگاه کلی آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر، تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش می‌دهد.

 

نکاتی در مورد سفر به مازیچال

 

 در نیمه دوم پاییز و کل فصل زمستان به علت خرابی مسیر و چاله چوله های فراوان و برف و سرما، توصیه نمی شود این منطقه را برای مقصد گردشگری انتخاب نکنید. عملاً دسترسی بسیار مشکل خواهد بود و به قول معروف بنی بشری در این منطقه یافت نخواهد شد.

به منظور دسترسی به ییلاق مازیچال، در فصل تابستان و هوای مناسب، نیازی به ماشین های شاسی بلند نیست. ولی به هر حال، جاده خاکی است و طولی بیش از ده کیلومتر سربالایی. بنابراین بهتر است با ماشین های قوی تر اقدام به حرکت کرد.

مازیچال امکانات اقامتی ندارد و مکانی برای اجاره کردن گیر نمی آید. بهتر است در شهر کلاردشت ویلایی را اجاره کنید و صبح زود حرکت کرده تا بتوانید طول روز را در مازیچال سپری کنید و پیش از آغاز شب به شهر بازگردید. جهت مشاهده ویلاهای اجاره ای و رزرو محل اقامتی می توانید به بخش "ویلاهای اجاره ای کلاردشت سایت چترآتا" مراجعه نمایید.

شب های این منطقه سرد است. بنابراین، اگر قصد اقامت در اینجا را دارید چادر و کیسه خواب حتما همراه خود داشته باشید. همچنین لباس گرم و ملزومات تهیه آتش. طبیعی است هیزم فراوان باشد. هوای طبیعت را داشته باشید!

در مازیچال مغازه و فروشگاهی وجود ندارد. حتی الامکان مواد خوراکی و دیگر مایحتاج خود را از کلاردشت تهیه فرمایید.

قبل از ورود به جنگل با خوش آمدگویی نگهبان منابع طبیعی و محیط زیست روبرو خواهید شد. به شما کیسه زباله ای می دن و از شما خواهش می کنن هنگام بازگشت کیسه زباله را تحویل دهید.

مقصد نهایی ییلاق مازیچال است. هرچند بین مسیر هم به سبب پوشش گیاهی متنوع و تنوع رنگ ها و آرامش فوق العاده، خیلی از مسافران را مجاب می کنند که زیر یکی از درخت ها اتراق کرده و غذا و استراحت. به یقین که روح از زیبایی اشباع خواهد شد.

 

مجتمع تفریحی باغ چمن

 

مجتمع تفریحی و پذیرایی باغ چمن، در شهر زیبای کلاردشت واقع شده است. این مجموعه با امکانات مناسب اقامتی در کنار طبیعت زیبای رودخانه خروشان سردآبرود برای گردشگران و مسافران این منطقه فراهم شده است. از جمله امکانات این مجموعه می‌توان به هتل، کافی‌شاپ، دریاچه ماهیگیری، پارکینگ، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، امکان بازدید از مجموعه شیلات و پرورش ماهی، محوطه پیاده‌روی متصل به جنگل، محوطه بازی و آلاچیق اشاره کرد. این مجتمع در جنب پارک شهرداری در رودبارک واقع شده است. رودخانه‌ی خروشان سردآبرود به این مجتمع تفریحی جلوه‌ی متفاوتی بخشیده و بر زیبایی‌های آن افزوده است. مجتمع باغ چمن علاوه بر آن‌که مناظر طبیعی مختلفی را شامل می‌شود، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تفریحی کلاردشت نیز به‌شمار می‌رود. علاوه بر امکانات تفریحی، امکانات اقامتی مجتمع تفریحی باغ چمن نیز درخور توجه است. این مجتمع انواع اتاق‌ها و ویلاها را داراست و همین امر باعث شده تا مجتمع باغ چمن یکی از  بهترین جاهای دیدنی کلاردشت در شب باشد.

 

روستای کردیچال

 

کردیچال از روستاهای زیبای کلاردشت است و عنوان «مروارید کلاردشت» را از آن خود کرده است. طبیعت فوق‌العاده دیدنی این روستا، آن را به یکی از نقاط پر‌طرفدار گردشگری در کشور تبدیل کرده است. آب و هوای پاک و تمیز این روستا از مهم‌ترین مشخصه‌های آن به‌شمار می‌رود. جلوه‌های طبیعی و مناظر سرسبز این روستا نیز مخصوصاً در ایام آغازین سال تماشایی است که همین امر، روستای کردیچال را به یکی از دلپذیرترین جاهای دیدنی کلاردشت در بهار تبدیل کرده است. از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به رودخانه و جنگل سرسبز آن اشاره داشت. از دیگر ویژگی‌های روستای کردیچال شرایط دمایی آن است که از طبیعت کوهستانی این روستا نشأت می‌گیرد. بالاترین دمای این روستا در تابستان به سی درجه و پایین‌ترین دمای آن در زمستان به منفی ده درجه می‌رسد. از جمله امکانات تفریحی می‌توان به زمین فوتبال و والیبال این روستا اشاره کرد. همچنین وجود چند سوپرمارکت، چند نانوایی، چند لباس‌فروشی، دو مسجد، فروشگاه‌های خدمات کامپیوتری و... باعث شده تا این روستا به ‌لحاظ رفاهی از شرایط مطلوبی برخوردار باشد. با توجه به طبیعت بکر، جلوه‌های تماشایی و همچنین امکانات رفاهی و تفریحی، روستای کلاردشت هرساله میزبان شمار درخور توجهی از گردشگران است.

 

تپه کلار در کلاردشت

 

تپه باستانی کلار در شهر کلاردشت واقع است. باستان شناسان قدمت این تپه را دو هزار سال پیش از میلاد برآورد کرده‌اند. این تپه در ضلع شرقی دشت کلاردشت و در نزدیکی روستای لاهو قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۴۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تپه که به مساحت ۴۶۰۰ مترمربع و ارتفاع متوسط ۷ متر تماماً‌ به صورت مصنوعی و خاک دستی احداث شده است. بر روی این تپه آثار شهری قدیمی یافت شده است و همچنین آثار قلعه یا قصری خاکی در ضلع غربی آن به چشم می‌خورد. بر روی این تپه باستان‌شناسان و محققان متعددی کار کرده‌اند. باستان‌شناسان بر این باورند که در حدود ۷۰۰ سال قبل، این تپه مصنوعی مجدداً توسط حکومت‌های کوچک محلی به عنوان مرکز حکمرانی و ساخت قلعه بازسازی شده و مورد استفاده قرار گرفته است. دشت‌های اطراف این تپه زیبایی مسحورکننده‌ای در فصل بهار و اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد دارد. گویی زیبایی به انتهای خود می‌رسد. کیلومترها دشت سبز و در انتها کوه‌ها و قله‌های برفی. خوشبختانه جلوی ساخت و سازهای بی رویه گرفته شده و می‌توان انتظار داشت که این زیبایی سال‌های سال همچنان حفظ شود. جالب اینجاست که این دشت‌های نسبتا پهناور در همان زمان‌ها نیز احتمالا زمین‌های تحت کشت گندم و جو بوده و بدون شک چشم‌اندازهای زمان‌های دور به مراتب از چشم‌اندازهای کنونی بهتر بود. تصور اینکه در میان این دشت سرسبز و در کنار چشمه‌ها،‌ قلعه‌ای و شهری و شکل زندگی زمان‌های گذشته، یک احساس تاریخی و دوست‌داشتنی را به ذهن نزدیک می‌کند. با این اوصاف، هیچ منبع شبیه‌سازی خلاقانه و موزه‌ مردم‌شناسی کوچکی که آن حال و هوا را در این زمانه متبلور سازد، در حال حاضر در کلاردشت وجود ندارد. امیدواریم در آینده چنین امکانات دوست داشتنی در کلاردشت در دسترس مردم و گردشگران قرار بگیرد. نمونه جالب توجه آن موزه کندلوس است که تلاش بسیار لایق ستایشی است.

 

جاده جنگلی کلاردشت به عباس‌آباد

 

جاده کلاردشت به عباس‌آباد یکی از قشنگ‌ترین و رویایی‌ترین جاده‌های ایران است که بیشتر هموطنان از آن خاطره‌های زیادی دارند. این جاده از طبیعت بکر و بی‌نظیری برخوردار است؛ به‌گونه‌ای که با عبور از آن، صحنه‌هایی را مشاهده خواهید کرد که برای همیشه در ذهنتان باقی می‌مانند. در طول این جاده استراحتگاه‌های زیادی برای گردشگران تعبیه شده است که برخی از آن‌ها غذاهای خوش‌طعم شمالی را سرو می‌کنند. اگر هنوز وقت نکرده‌اید به این جاده زیبا سر بزنید، پیشنهاد می‌کنیم گذر از آن را در برنامه آتی سفر خود قرار دهید.

 

روستای رودبارک

 

این روستا با داشتن طبیعتی کوهستانی و مناظر تماشایی لحظات خوشی را به شما هدیه می‌کند. برای رسیدن به علم کوه و صعود به آن باید به رودبارک بروید. یخچال‌های طبیعی نیز از دیگر جاذبه‌های رودبارک به شمار می‌روند و رودخانه پرخروش سردآبرود نیز در این روستا در جریان است. آبشار آکاپل هم جاذبه‌ای است که می‌توانید در رودبارک و در جنگل سردچال به دیدنش بروید. این آبشار در امتداد رود سردآبرود شکل گرفته است و در غرب محله رودبارک، جلوه خاصی به طبیعت بخشیده است. ماهی قزل‌آلا در آب شیرین نیز در این روستا پرورش می‌یابد و می‌تواند دلیل خوشمزه شما برای سفر به رودبارک باشد. مسجد محل رودبارک نیز از دیدنی‌های زیبای این روستاست که حدود ۲۰۰ مترمربع مساحت دارد و نکته جالب آنکه هیچ ستونی در وسط آن دیده نمی‌شود.

 

علم‌کوه | مقصدی برای کوهنوردی و سنگ نوردی

 

قله علم‌کوه در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر کلاردشت در استان مازندران واقع شده است. این قله که بعد از قله دماوند، دومین قله مرتفع ایران به شمار می‌رود، عنوان «آلپ ایران» را نیز با خود حمل می‌کند. بعد از گذر از روستای زیبای طویدره به علم کوه خواهید رسید. علم‌کوه به سبب برخورداری از قابلیت‌های مناسب کوهنوردی و چشم‌اندازهای بی‌نظیر، هر ساله پذیرای طبیعت‌گردان، کوهنوردان و صخره‌نوردان زیادی از اقصی نقاط کشور است. گونه‌های جانوری زیادی از جمله بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، کبک دری و انواع گونه‌های گیاهی متنوع را در راه رسیدن به این قله می‌توانید نظاره‌گر باشید. در جبهه شمالی این قله، دیواره ای به طول 650 متر وجود دارد که یکی از زیباترین و مشکل ترین دیواره های دنیا به شمار می رود. منطقه علم کوه دارای 47 قلّهی بالای 4000متر است که به «آلپ ایران» نیز معروف است .جبهه شمال-شمال شرقی قله علم کوه از یک دیواره تقریبا 550متری گرانیتی تشکیل شده. اگر جایی ارتفاع 800 متر برای این دیواره ذکر شده، اشتباه نیست چرا که یخچال علم چال به ارتفاع تقریبی - میانگین 4050 متر در پای این دیواره با شیب نسبتاً تندی به آن رسیده است. و ارتفاع تقریبی 800 متر که بعضاً در منابع ذکر شده با احتساب این قسمت می باشد .جنس این دیواره از نوع گرانیت متخلخل و به رنگ حنایی روشن است. از دیر باز قله علم کوه و دیواره آن مورد توجه کوهنوردان بوده است. نه تنها کوهنوردان ایرانی، بلکه کوهنوردان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی و... نیز بر روی مسیرهای متعدد این دیواره صعود انجام داده اند. مسیر گرده آلمان ها-فرانسوی ها از اولین مسیرهای گشوده شده روی گرده این دیواره می باشد .

 

روستای کلمه

 

برای اینکه بخواهید زیبایی این دشت را نظاره گر باشید حتما به روستای کلمه بروید.آنجا کلاردشت زیر پای شماست .اگر هم کمی شانس بیاورید و آن روز جز آن روزهایی باشد که مه گرفته. و البته تعداد این روزها هم در این شهر کم نیست میتوانید از این روستا به تماشای دریای ابر بنشینید. در این روستا درخت هزارساله وجود دارد که البته ثبت ملی هم شده است .همچنین آبشار گردوک در این روستا وجود دارد.

منبع : مجله چتراتا