کرج در استان البرز قرار دارد و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این استان است. آثار تاریخی گوناگونی از دوران‌ هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در این شهر باقی‌ مانده است و خبر از قدمت طولانی آن می‌دهد. کرج کلان‌شهری است که در نزدیکی پایتخت قرار گرفته و بعد از تهران، از لحاظ رشد جمعیت مقام دوم را در ایران دارد.

کرج در استان البرز قرار دارد و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر این استان است. آثار تاریخی گوناگونی از دوران‌ هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در این شهر باقی‌ مانده است و خبر از قدمت طولانی آن می‌دهد. کرج کلان‌شهری است که در نزدیکی پایتخت قرار گرفته و بعد از تهران، از لحاظ رشد جمعیت مقام دوم را در ایران دارد. سفر به شهر کرج به دلیل داشتن باغ‌های میوه و رودخانه‌های پر آب سفری فرح‌بخش خواهد بود. اگر به اقامت در این شهر علاقه دارید می‌توانید با اجاره روزانه ویلا در کرج از سایت چتراتا محل اقامت دلخواهتان را رزرو کنید. در ادامه از جاهای دیدنی کرج و جاذبه های گردشگری کرج بیشتر می‌گوییم و برایتان پیشنهادهای ویژه‌ای داریم. می‌توانید قبل از سفر از رزرو و اجاره اقامتگاه در کرج اطمینان حاصل نمایید.

 

جاده خاطره انگیز چالوس

 

یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج که خاطره شمال را برای هر کسی تداعی می کند، جاده چالوس است. جاده چالوس میان تهران و کرج واقع شده است و به خاطر داشتن کافه ها، رستوران ها و استراحتگاه های زیادی که دارد، یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار کرج است. جاده چالوس به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا شناخته می شود که به دلیل وجود سد کرج، یکی از بهترین مناطق برای استراحت یک روزه است. برای رفتن به جاده چالوس یک روز صبح از خواب بیدار شوید و مسافتی یک ساعته را طی کنید تا به رستوران های سنتی جاده چالوس برسید و همان جا در دل طبیعت صبحانه بخورید. زیبایی های ناشناخته با طبیعتی خارق العاده, وجود رودخانه های آب شیرین البرز, مثل رودخانه کرج, شاهرود, کردان و چشمه سارهای بسیار خوشگل, غارهای طبیعی, آبشارهای مرتفع, کوه های بلند, درختان کهنسال, پوشش گیاهی و جانوری متنوع, آب های معدنی با خواص درمانی, این استان را به یکی از زیباترین استان های گردشگری کشور از لحاظ وجود پدیده های طبیعی تبدیل کرده هست.

 

روستای شهرستانک

 

یکی دیگر از جاذبه های شهر کرج روستای شهرستانک است. این روستا در ارتفاعات البرز مرکزی دقیقا از آنجایی که کوه های جوان و باز خودنمایی می کنند و در انتهای خود به اوج کوه های شمال باختری خراسان خود را به کوه های هندو کش و فلامت پامیر می رسانند، روستایی قرار دارد که پیشینه ای بسیار تاریخی و کهن دارد. در سینه کش البرز مرکزی آنجا که دمای تابستانی آن به زحمت از ۱۵ درجه ی سانتی گراد می گذرد و در بلندی های آن این میزان به ۵ درجه کاهش می یابد، روستای کوهستانی شهرستانک قرار گرفته است. جالب است بدانید که ناصر الدین شاه قاجار از طبیعت بکر این روستا استفاده نموده و یک قصر تابستانی در آن ساخت. در گوشه ای از این دریای سنگ و صخره که طول آن به ۳۳۳۰ کیلومتر و عرض متوسط آن به ۸۵ کیلومتر می رسد، روستایی خوش منظره به نام شهرستانک سر بر آورده است. این روستا در تابع دهستان لورا در ۶۳ کیلومتری شمال غربی کرج و ۱۰ کیلومتری پل دو آب، بر سر راه کرج به چالوس قرار گرفته است.

 

کاخ مروارید کرج

 

کاخ مروارید، برجای مانده از دوران پهلوی و از جاهای دیدنی کرج بوده که در مهرشهر قرار دارد. منطقه مهرشهر کرج در پیش از دهه 40 شمسی از چند روستا تشکیل شده بوده که شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی پس از مبتلا شدن به آسم به آنجا کوچ نموده‌است. برای اقامت او، کاخ مروارید توسط بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. این کاخ زیبا که مانند یک سفره ماهی صدفی را در برگرفته دارای مساحتی در حدود 2500 متر مربع می‌باشد. این کاخ در زمینی با 111 هکتار مساحت بنا شده و دارای فضاهای متعددی است. از جمله فضاهای این کاخ می‌توان به تالار پذیرایی، تالار طلایی بار، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، دفتر مخصوص شمس، اتاق‌های خواب و غیره اشاره نمود.

 

روستای برغان

 

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج, روستای برغان می باشد،روستایی که اضافه بر زیبایی های طبیعی و گردشگری, از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به علت قرارگیری در رشته کوه های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می باشد. این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار دارد.رودخانه های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می گیرد, از کنار این روستا می‌گذرد.

روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد و به دوره قاجاری برمی‌گردد. برای رفتن به روستای برغان ۲ مسیر وجود دارد؛ یا از کرج ـ گوهردشت, جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان راکه دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.در مورد سوغاتی های مشهور روستا هم میتوان به آلوی برغان, عسل, توت و لبنیات اشاره کرد.بازدید از این در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد.در فصل بهار, زیبایی های این روستا با شکوفه های درختان میوه و گل های خوشگل تزیین می شود, در فصل تابستان برای فرار از گرما, در فصل پاییز برای دیدن پاییز هزار رنگ روستا و در فصل زمستان برای برف بازی. در صورتی که از این روستای خوشگل دیدن نکرده اید حتماً اینکار را انجام دهید و از طبیعت و تاریخ این روستا لذت ببرید.

 

روستای آتشگاه

 

این منطقه طبعیت بکر و زیبا داشته که در تمامی فصل های سال منظره ای زیبا و رؤیایی دارد. حتی برای علاقه مندان به ماجراجویی، زمستان این منطقه نیز به علت وجود رودخانه ها و آبشار ها در مسیر آن می تواند لذت بخش باشد.روستای آتشگاه آب و هوای دلنشین و پاکی داشته و یکی از مزیت های آن نبود کارخانه های صنعتی می باشد که از عوامل مهم پاکیزه بودن هوای این منطقه است. روستای آتشگاه به داشتن میوه هایی از قبیل توت سفید، گردو، میوه گیلاس و هم چنین گیاهان دارویی دامنه های آن شهرت یافته است و افراد زیادی بخاطر این موارد به آتشگاه سفر می کنند.

یکی دیگر از زیبایی های این منطقه گردشگری مسیر زیبای آن است که در میان کوه ها عبور کرده و به جاده چالوس ختم می شود. این مورد سبب شده تا مسافران بخاطر زیبایی فوق العاده مسیر آن یکبار هم که شده از آتشگاه عبور کنند.

 

غار یخ مراد

 

غار یخ‌مراد که از جاذبه‌های طبیعی استان البرز بوده در حوالی روستای آزادبر در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع شده‌است. این غار دارای قدمتی در حدود 50 میلیون سال بوده که در زیر دریا تشکیل شده و سپس سر برآورده‌است. دهانه این غار با عرض و طولی در حدود 3 و 8 متر در ارتفاعات کوه‌های آن منطقه قرار دارد. برای رسیدن به غار باید از مسیرهای شیب دار رو به پایین عبور نمود. این غار زیبا دارای قندیل‌های بسیار زیبا و دریاچه‌های یخ زده در کف بوده که کوهنوردان و علاقمندان به غارنوردی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. طبق باوری از گذشته در بین مردم روستا کهنه‌ده، یخ‌های اعماق این غار درمان ناباروری بوده‌اند. بهتر است بدانید که ماه اسفند و فروردین مناسب‌ترین زمان برای بازدید از غار بوده و شما برای عبور از مسیر سخت رسیدن به این غار زیبا و بازدید از آن باید به تجهیزات حرفه‌ای غارنوردی مجهز باشید.

 

پارک جنگلی جهان نما

 

پارک جنگلی جهان‌نما با قدمتی در حدود 50 سال پیش از جمله جاهای دیدنی کرج می‌باشد. این پارک جنگلی مابین اتوبان تهران به کرج و بزرگراه شهید همت واقع شده‌است. دریاچه مصنوعی واقع در پارک و درختان کهنسال زیبایی‌های زیادی برای پارک ایجاد نموده‌اند. این پارک زیبا که محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت خانوادگی بوده هر ساله در روز 13 بدر پذیرای جمعیت زیادی از طبیعت دوستان در کرج می‌باشد.

 

باغ پرندگان چهارباغ

 

باغ پرندگان چهارباغ کرج، بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب خاورمیانه، از جمله جاهای دیدنی کرج و جاذبه های تفریحی آن می‌باشد. این باغ دارای 2000 گونه پرنده کمیاب از 65 کشور مختلف جهان است. باغ پرندگان کرج با مساحتی در حدود 12 هزار متر مربع و دارا بودن سالن‌های سرپوشیده مجهز، برکه و جزایر متعدد، یک مرکز علمی و آموزشی جهت نگهداری گونه‌های رو به انقراض است. این باغ زیبا در مسیر اتوبان کرج به هشتگرد واقع شده‌است.

 

باغ گیاه شناسی کرج

 

از جمله جاهای دیدنی کرج، باغ گیاه‌شناسی آن بوده که در بوستان تفریحی شهید چمران کرج واقع شده‌است. برای بازدید از این باغ زیبا که کلکسیونی از گل‌های رز و گونه‌های مختلف گل و گیاه بوده، ماه اردیبهشت بهترین زمان است. از جمله امکانات این باغ، آمفی تئاتر رو باز، کافی شاپ، رستوران و آلاچیق می‌باشد. از زیباترین بخش‌های این باغ نیز باید به فرش 2700 متری از گل و گیاه آن اشاره نمود که با الهام از نقش‌های خطیبی تبریز طراحی و اجرا شده‌است. در این فرش انواع گیاهان دائمی، فصلی و پوششی به چشم می‌خورد. برای رفتن به این باغ باید به خروجی پیکانشهر در 20 متری دوم سرو آزاد، بلوار مراتع بروید.

 

پارک چمران

 

یکی از بزرگ ترین پارک های کرج که یکی از جاهای گشتنی کرج به شمار می رود، پارک چمران است و خود کرجی ها به خاطر خوش آب و هوا بودن و پر دار و درخت بودن این پارک، آخر هفته را در این مکان می گذرانند. رودخانه کرج در کنار پارک چمران قرار دارد که محیط اطراف آن را زیباتر کرده است. اگر به گل و گیاه و نوع نادر آن علاقه مند باشید، می توانید در این پارک بمانید. برای رفتن به این پارک باید به کرج، بعد از میدان امام حسین بروید.

 

پل دختر

 

پل دختر که به نام‌های پل سلیمانیه و پل شاه‌عباسی نیز معروف است روی رودخانه کرج ساخته شده. قدمت این پل متعلق به دوران صفویه است. طول پل دختر ۶۱ متر و پهنای آن در حدود ۷ متر است. این پل که بر اثر عوامل طبیعی دچار فرسایش شده بود، در سال ۱۳۸۸ بازسازی شد.

 

دریاچه سد امیرکبیر

 

این سد بین سال های ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ شمسی ساخته شده و نخستین سد چند منظوره ایران هست که بعنوان محلی تفریحی و ورزشی هم شناخته میشود. پرورش ماهی های کپور و قزل آلا هم در این محل رونق دارد. اما درخشش آب و طبیعت جذاب و آب و هوای بینظیر و چشم انداز کم نظیر این سد و دریاچه چهار کیلومتری از خصوصیت های ممتاز این دریاچه هست.

باغ های پر میوه و پوشش گیاهی سرسبزی اطراف دریاچه و سد امیرکبیر دیده می‌شوند که به این زیبایی ها افزوده اند.خصوصیت ها انباشته شدن آب رودخانه کرج در پشت سد امیرکبیر اضافه بر کارایی آن در ساخت انرژی برقابی و فراهم سازی بخشی از آب آشامیدنی شهر شهر تهران, باعث بوجود آمدن دریاچه ای خوشگل گردیده هست که موجب بهره گیری های گردشگری و تفریحی و ورزشی از سد کرج شده هست و یکی از برترین استراحتگاه ها و جاذبه های طبیعی کرج را بوجود آورده هست.

 

آبشار هفت چشمه

 

آبشار هفت چشمه، یکی از آبشارهای استان البرزه که در کیلومتر ۱۷ جاده کرج- چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده.ارتفاع آبشار هفت چشمه در حدود ۹۰ متر است و از این نظر یکی از آبشارهای بزرگ کشور محسوب می شود.مسیر دسترسی به این آبشار از میان سنگ ها و صخره ها عبور می کند و همین امر بازدید از آبشار را در فصول بارندگی با مشکل مواجه می سازد. در این مسیر آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن ها به ۵ متر می رسد و با نام «هفت چشمه» خوانده می شوند.بهترین فصل برای سفر به این آبشار فصل تابستان است. چراکه مسیر کوهستانی و گاها صعب العبور شما را با موانعی مواجه خواهد کرد. اما با در دست داشتن تجهیزات سفر می توانید به راحتی به آبشار رسیده و از فضای فوق العاده ی آن دیدن کنید. در طول مسیر آبشار می توانید از غارهای طبیعی فوق العاده ای که در ناحیه وجود دارد دیدن کنید.

 

باغ فاتح

 

اگر به دنبال محیطی برای گشت و گذار می گردید و باغ های پر دار و درخت را به عنوان محیط اطراف تان دوست دارید، به باغ فاتح بروید. در این باغ می توانید پیاده روی کنید و از امکانات ورزشی استفاده کنید. باغ فاتح متعلق به محمد صادق فاتح یزدی بوده است و نام آن هم از این شخص گرفته شده است. باغ فاتح به پارک تنیس هم معروف است و برای بازی بچه ها هم فضای بزرگی در آن در نظر گرفته شده است که درختان پرهیبتش به زیبایی هرچه بیشتر محیط کمک کرده است. برای رفتن به این منطقه دیدنی کرج باید به جهانشهر، میدان سپاه، حاشیه بلوار جمهوری بروید.

منبع : مجله چتراتا