شهریار جزئی از بخش های استان تهران است که بر اساس آخرین سرشماری ۷۴۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد.اگر تا به حال به شهریار سفر نکرده اید باید بدانید که این منطقه از شمال با شهرستان کرج و شهرقدس،از سمت شرق با تهران، از جنوب با شهرستان رباط کریم، گلستان، اسلامشهر و از غرب نیز با ملارد همسایه است.

شهریار جزئی از بخش های استان تهران است که بر اساس آخرین سرشماری ۷۴۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد.اگر تا به حال به شهریار سفر نکرده اید باید بدانید که این منطقه از شمال با شهرستان کرج و شهرقدس،از سمت شرق با تهران، از جنوب با شهرستان رباط کریم، گلستان، اسلامشهر و از غرب نیز با ملارد همسایه است.این شهرستان خوش آب و هوا طی دهه ی گذشته نشان داده که ویژگی خوبی برای ارتقا در زمینه جذب گردشگر دارد.دلایل بسیاری برای این ادعا وجود دارد که شامل: آب و هوای مطلوب و مناسب، فاصله کم آن با تهران،وجود باغ های بسیار و سر سبز، مسیرهای دسترسی گوناگون و مناسب، وجود گونه های گیاهی وجانوری خاص و آثار فرهنگی و تاریخی ارزشمند در شهریار می باشد.در ادامه به معرفی مکان های گردشگری شهریار می پردازیم. می‌توانید قبل از سفر، از رزرو و اجاره اقامتگاه در شهریار اطمینان حاصل نمایید.

 

آتشکده تخت رستم و کوه تخت رستم

 

شاید آن‌قدر طبیعت سرسبز شهریار شهره شده است که بسیاری ندانند، چه تمدن کهنی در این شهر خفته است. آثار باستانی و تاریخی که قدمت برخی از آن‌ها به هزاره‌های قبل از میلاد برمی‌گردد، از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی شهریار به شمار می‌آیند. «دکتر نگهبان» در کتاب «شهرنشینی و شهرسازی از هزاره چهارم تا هزاره اول قبل از میلاد»، با اشاره به کاوش‌های باستانی مربوط به تخت رستم، تپه جوقین و تخت کیکاووس، شهریار را به لحاظ انسان زیستی از مناطق نادر جهان می‌داند. «آندره گدار» و «ماکسیم سیرو» از باستان شناسان معروفی هستند که کاوش‌های وسیعی در شهریار انجام داده‌اند. آندره گودار در کتاب خود درباره اثر باستانی تخت رستم چنین می‌نویسد:«نمای کلی تخت رستم مانند سایر بناهای مشابه است که در مذاهب و کیش‌های باستانی وجود داشته است. هدف از ساخت این بنا انجام مراسم آتش در آن بوده است؛ که فقط موبدان زرتشتی بدان راه داشته‌اند.»قدمت آتشکده تخت رستم به دوران ساسانی نسبت داده می‌شود. کوه مخروطی شکل تخت رستم، مرتفع‌ترین کوه شهریار و از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهریار است. آتشکده تخت رستم شهریار، روی کوه تخت رستم، در دهستان جوقین، در حدود 20 کیلومتری غرب شهریار، در نزدیکی روستای قجر واقع شده است.آتشکده از دو سکوی کوچک و بزرگ تشکیل شده است. سکوی کوچک مخصوص مغ‌ها و موبدان زرتشتی بوده است و در نوک قله قرار دارد. سکوی بزرگ به همراه یک بنای چهارطاقی، ویژه مردم عادی بوده است و در دامنه کوه قرار دارد. در آتشکده تخت رستم، یک محوطه مدور سنگی وجود داشته که در حجره‌های وسط آن، آتش روشن می‌کردند. وسعت و شدت آتش به‌قدری بوده که در شب و از فاصله 150 کیلومتری، قابل‌دیدن بوده است. هنوز هم مردم محلی، جشن‌ها و مراسم‌های ملی مثل جشن سده را دور این بنای باستانی برگزار می‌کنند. برای دیدن این بنای تاریخی نیاز به تهیه بلیت نیست. تا پای کوه هم می‌توانید با ماشین بروید. برای بالا رفتن از کوه که اکثراً شنی است، وسایل موردنیاز را همراه داشته باشید.اگر می‌خواهید از سرسبزی و زیبایی کوه تخت رستم لذت ببرید و یک پیک‌نیک تفریحی در دل طبیعت داشته باشید، باید فروردین و اردیبهشت به کوه رستم بروید. منظره زیبا و آب‌وهوای تمیز کوه تخت رستم، آن را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهریار برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی و پیاده‌روی کرده است. با سفر به کوه تخت رستم شهریار، می‌توانید از جاده‌ی کوهستانی و زیبا، رستوران‌های عالی با موسیقی زنده و هوای مفرح و پاک لذت ببرید.

 

دشت شقایق

 

طبیعت بکر دشت شقایق یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهریار است. دشتی وسیع با گل‌های شقایق، که با دیدن زیبایی منحصربه‌فردش، احساس رهایی و سبکی بودن در طبیعت را با تمام وجود درک خواهید کرد. دشت شقایق‌های وحشی، از دشت‌های شقایق نادر جهان، واقع در دامنه جنوبی کوه‌های جارو است. اگر نیمه اردیبهشت‌ماه به دامنه کوه‌ها و تپه‌های زیبای اخترآباد ملارد سری بزنید، قرمزی خیره‌کننده شقایق‌ها را از کیلومترها دورتر، می‌توانید ببینید. دشتی با وسعت 500 هکتار با زیباترین شقایق‌های وحشی که یکی از جذاب‌ترین قاب‌های طبیعت را به رخ می‌کشد. غیر از دشت شقایق، 30 رشته قنات و بسیاری آثار باستانی و تاریخی دیگر در این منطقه وجود دارد. دشت شقایق در 40 کیلومتری غرب شهریار و 25 کیلومتری جنوب غربی شهر صفادشت واقع‌ شده است. دشت شقایق‌های وحشی از بکرترین جاهای دیدنی شهریار است. شما می‌توانید تنها با 20 دقیقه رانندگی از محدوده بی‌بی سکینه، به این طبیعت ناب و زیبا برسید.

 

پل آبرسان ورامینک شهریار

 

پل آبرسان ورامینک نیز از دیگر دیدنی های تاریخی شهریار به شمار می رود. طول این پل آجری 26 متر و عرضش حدود 2 متر و ارتفاع آن 6 متر می باشد. پل آبرسان ورامینک یک طاق مرکزی دارد که عرض دهانه آن 3 متر و 20 سانتی متر است. اگر به این ابعاد دقت کنید، متوجه خواهید شد که یک آبراه باریک در پلی طویل است؛ البته این پل آبراه دیگری هم داشته که از بین رفته و تخریب شده است.

از شواهد اینطور به نظر می رسد که پل آبرسان ورامینک در زمان پر آبی رود کرج ساخته شد اما حالا این مسیر آبی کاملا خشک است و دیگر از پل آبرسان به عنوان پلی در مسیر آبی استفاده نمی شود. پل ورامینک نیز مانند برخی دیگر از بناهای تاریخی موجود در شهریار بازمانده دوران حکومت قاجار است و جزو بناهای ملی ایران به شمار می رود. حالا پل آبرسان ورامینک با شماره ثبت 9898 نامش در فهرست ملی ایران می درخشد.

 

تپه جوقین

 

تپه جوقین از جمله آثار باستانی دوران ساسانی در شهریار است که علاوه بر اینکه یکی از کهن ترین آثار باستانی منطقه به شمار می آید، یکی از ناشناخته ترین آنان نیز هست، بخشی از آثار باستانی به دست آمده از آن در موزه ایران باستان نگهداری می شود، تپه جوقین یکی از مهمترین و بزرگترین بناهای خشتی منطقه است که برج و باروهای آن و مصالح و خشت های استفاده شده در آن آثار معماری پیش از اسلام را نشان می دهد.

 

پل آبرسان بادامک شهریار

 

از آنجایی که در گذشته شهریار سرزمینی سرسبز و پر آب بود، پل های تاریخی بخشی جدا نشدنی از تاریخ این دیار هستند. یکی دیگر از پل های زیبا و کهن شهریار آبرسان بادامک نام دارد که در روستای بادامک از توابع سعید آباد واقع شده است. این پل نیز دارای یک آبراه مرکزی است. با وجود این که کاربری اصلی این پل انتقال آب به مزارع بوده اما ویژگی های تزئینی نیز دارد برای مثال اشکالی به شکل لوزی در دو سوی گهواره چشمه به چشم می خورد.

در ساخت پل آبرسان بادامک علاوه بر آجر از قلوه سنگ و تخت سنگ های طبیعی نیز استفاده می شود که در بین آجرها از آنها استفاده کرده اند. پل آبرسان بادامک نیز مانند سایر پلهایی که تا اینجا با آنها آشنا شدیم در دوران حکومت قاجار ساخته شده است.

 

باغ‌ها و باغچه‌های خانوادگی

 

شهریار یکی از خوش آب و هواترین مناطق نزدیک تهران است. مقصد بیشتر گردشگرانی که به شهریار می‌آیند، باغ‌ها و باغچه‌های خانوادگی سرسبز و باصفای آن است. طبیعت زیبا و هوای پاک و مفرح، بیشترین دلیل آمدن گردشگران به شهریار است. شهریار، منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز با باغ‌های میوه، ویلاهای فراوان، باغ‌های خانوادگی، هتل، رستوران‌های سنتی و فست فود، باغ رستوران، کافی‌شاپ، بوستان‌های زیبا، باشگاه سوارکاری و تنیس، سینما، مراکز خرید و سایر امکانات رفاهی و تفریحی، بهترین مقصد شما برای یک سفر مفرح و جذاب است. طبیعت زیبا و باغ‌های سرسبز از بهترین جاهای دیدنی شهریار هستند. برای یک تفریح خانوادگی یا یک سفر شاد و به‌یادماندنی با دوستان، شهریار یک انتخاب ایده آل است. اگر قصد ماندن چندروزه دارید، هر امکاناتی که بخواهید فراهم است. شهریار به دلیل نزدیکی به تهران برای یک سفر یک‌روزه، از انتخاب‌های پرطرفدار تورهای گردشگری است.

 

تخت کیکاووس

 

تخت کیکاووس جزء معدود جاهای تاریخی شهریار است که می توان به قدمت 4هزار ساله این شهرستان پی برد. قدمت تخت کیکاووس در کنار بناهای تاریخی مانند تخت رستم، تپه جوقین، قره تپه و قلعه دختر به دوران حکومت ساسانیان برمیگردد.تخت کیکاووس در روستایی بیدگنه واقع در 18 کیلومتر جنوب شهریار قرار داشته و فاصله تخت کیکاووس تا تخت رستم به بیش از 12 کیلومتر نیز میرسد. در گذشت های دور، تخت کیکاووس جزء مهم ترین مکان ها برای برگزاری مراسم ها و آئین های مذهبی بوده و امروزه نیز برای مردم شهرستان، از ارزش و احترام بالایی برخوردار است. تخت کیکاووس سه بنای تاریخی ذوزنقه ای شکل در پای تپه های صد متری دارد که با سنگ هایی از گچ ساخته شده است که قطر دیوارهای بناها به بیش از 70 سانتی متر می رسد.

 

مقبره بابا محمود

 

برج مقبره بابا محمود یکی از مقابر منحصر به فرد استان تهران است که در بخش مرکزی شهریار، محله قصطانک شهر وحیدیه قراردارد. برج مقبره بابامحمود بنائی است که یکپارچه از خشتهائی به ابعاد ۲۶*۲۶*۶ برآمده و شکل هندسی آن استوانة مایل به مخروطی است که قطر خارجی قاعده آن ۵/۱۰متر است و هرچه بالاتر میرود از قطر آن کاسته میشود. بنا فاقد پوشش است، و پیدا نیست از چه تاریخی پوشش آن فرو ریخته. بنای مدور برج مقبره با ارتفاع بیش از ۱۵ متر از سطح زمین با مصالح خشت و گل ساخته شده است . در داخل بنا محرابی به سمت قبله ساخته شده که از سطح زمین حدود ۵/۱ متر ارتفاع دارد . این بنادر دورۀ سلجوقی ساخته شده است .

 

قره تپه شهریار

 

از دیگر دیدنی های شهرستان شهریار می توان به قره تپه اشاره کرد. این مکان دیدنی در روستای قره تپه در جنوب شرقی شهریار قرار دارد. در این روستا حفاری های متعددی انجام شده که بر اساس آنها قره تپه یکی از نخستین روستاهای ایران به شمار می آید و آثاری در آن به دست آمده که قدمتشان به دوران پیش از تاریخ باز می گردد.

از نظر تشابهات تمدنی قره تپه را می توان شبیه به چشمه علی در شهر ری یا تپه زاغه دشت قزوین و تپه سیلک دانست. برای متوجه شدن اهمیت قره تپه باید بگویم که قدمتش به هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد مسیح می رسد. قره تپه از سال 1377 با شماره 2256 جزو آثار ملی است.

 

حمام یوسف آباد صیرفی یکی دیگر از جاهای دیدنی شهریار

 

اگر اهل لذت بردن از معماری های شاخص ایرانی هستید، حمام یوسف آباد صیرفی نماد یک معماری جذاب ایرانی است. این حمام زیبا بخش هایی مثل سربینه، خزینه و بینه و… دارد که در اغلب حمام های کهن ایرانی به چشم می خورند. در حمام یوسف آباد صیرفی از مصالحی همچون قلوه سنگ، آهگ، گچ و ساروج نیز علاوه بر آجر استفاده کرده اند. پوشش های این بنا نیز از قوس گرفته تا طاق و گنبدش همه دیدنی و جذاب هستند. جالب ترین بخش حمام تاریخی یوسف آباد صیرفی تزئیناتی است که در بخش زیرین گنبدش به چشم می خورد.

منبع : مجله چتراتا