سرخرود از شهرهای نوار ساحلی استان مازندران می باشد که در شرق به شهر فریدونکنار و در غرب به شهر محمود آباد مرتبط می باشد. فاصله خیابان اصلی شهر فقط چند صد متری با دریا فاصله دارد لذا یک شهر کوچک زیبای توریستی است.شهر ساحلی سرخرود در شهرستان محمودآباد ، از زیباترین مناطق گردشگرپذیر ساحلی شمال ایران است

پیشینه و موقعیت جغرافیایی سرخرود

 

سرخرود از شهرهای نوار ساحلی استان مازندران می باشد که در شرق به شهر فریدونکنار و در غرب به شهر محمود آباد مرتبط می باشد. فاصله خیابان اصلی شهر فقط چند صد متری با دریا فاصله دارد لذا یک شهر کوچک زیبای توریستی است.شهر ساحلی سرخرود در شهرستان محمودآباد ، از زیباترین مناطق گردشگرپذیر ساحلی شمال ایران است که از یک سو در حاشیه دریای زیبای خزر ، آبهای فام خزر را با سخاوت و مهر به دیدارکنندگان منطقه ارزانی می دارد و از دیگر سو ، یله داده بر دشت های هموار و سرسبز در پهندشت مصفای دامنه البرز ، زیباترین نعم خدادادی را بـا سحر انگیزترین مناظر دلنواز مازندران به شهروندان بومی و میهمانان مهرجوی سراسر میهن اسلامی با سخاوت و میهمان نوازی عرضه می دارد. می‌توانید قبل از سفر اقدام به اجاره و رزرو اقامتگاه در سرخرود نمایید.

شهر زیبا و توریستی سرخرود ، که در حد فاصل شهرهای فریدونکنار و محمودآباد در ساحل زیبای دریای خزر ، قراردارد از جمله شهرهای زیبا و گردشگری استان مازندران است که تمامی گستره ی آن در منطقه جلگه ای ـ ساحلی قرار گرفته و قسمت جنوب آن محدود به اراضی شالیزاری است . این قطب جدید گردشگری حاشیه خزر ، از شمال به تپه های ماسه ای و اراضی بایر و قسمتی از آن به ساختمان های ویلایی لوکس و آپارتمان های ساحلی جدید ، از شرق به شهر فریدونکنار و از غرب به شهر محمودآباد و از جنوب به شهرستان آمل متصل است . سرخرود تا مرکز استان 100 کیلومتر فاصله دارد و از دیگر ویژگی های آن این است که وجود دو تپه باستانی در جنوب شهر ، مهر تاییدی برپیشینه تاریخی و قدمت دیرینه آن در تاریخ منطقه است . رودخانه هراز که از وسط این شهر می گذرد آن را به دو قسمت تقسیم و زیبایی طبیعی منحصر به فردی برای شهر ایجاد کرده و آب رودخانه چون به دریا متصل است به همراه بالا آمدن دریا ، بالا می آید .

 

جاذبه های گردشگری سرخرود

 

قوهای فریادکش

 

این شهر در فصل زمستان میزبان گروه های زیادی از قوهای مهاجر سیبری “قوهای فریادکش ” یا آواز خوان ” می باشد.قاین پرندگان همه ساله در بخش مشخصی از منطقه سرخرود در شالیزارهای پر از آب اتراق و زمستان گذرانی می کنند .که تعداد آنها بالغ بر چندین هزار می باشد که سازمان محترم محیط زیست با دایر کردن پست و استقرار مامور از آنها حفاظت می کند. با توجه به انبوه زیاد پرندگان ، ماموران با کمک مردم و بازدید کنندکان تغذیه آنها را به عهده دارند.

روزانه افراد زیادی دانه های ذرت بدست برای دیدن این پرندگان زیبا و تغذیه آنها به محل استقرارشان میروند.همانطوری که از تابلوی راهنما مشخص است با فاصله ۵۰۰ متری از مرکز شهر مستقر می باشند و در آسمان شهر دسته ای از پرندگان در حال پرواز را می بینید. به واسطه سرما و برف و یخ در سیبری روسیه در فصل زمستان و عدم مواد غذایی کافی ،این پرندگان مسیر مهاجرت به سمت مناطق گرمسیری را انتخاب می کنند.

قوهای فریادکش ،گونه ای از قو می باشد که در نیمکره شمالی زندگی می کند.این پرنده شباهت زیادی به قوهای گنگ و کوچک دارد .جثه این قو از قوهای کوچک بزرکتر است و نوکش بیشتر زرد است تا سیاه در صورتی که در قوهای کوچک برعکس می باشد.این پرندگان در منطق نزدیک به قطب شمال در سه قاره آسیا ،اروپا و آمریکای شمالی زندگی و تخم گذاری می کنند. قوی فریادکش در ظاهر همانند قوی کوچک است، ولی دارای جثه‌ای بزرگترمی باشد. طول بدن این قو میان ۱۴۰ تا ۱۶۵ سانتی‌متر است و طول بال‌های باز شده آن به ۲۰۵ تا ۲۷۵ سانتی‌متر می‌رسد. وزن این پرنده در حالت کلی از ۷٫۴ کیلوگرم تا ۱۴ کیلوگرم تغییر می‌کند؛ این میزان به صورت میانگین در نرها ۹٫۸ تا ۱۱٫۴ است و برای ماده‌ها ۸٫۲ تا ۹٫۲ کیلوگرم. این پرنده یکی از سنگین‌وزن‌ترین پرندگان پروازی به شمار می‌رود. نوک این پرنده به شکل زاویه مثلثاتی است و بخش زرد رنگ آن نمودارتر از بخش سیاه اش می باشد. چنین ویژگی‌ای می‌تواند معیاری برای تشخیص این قو از قوی کوچک باشد چرا که قوهای کوچک دارای بخش سیاه‌رنگ بزرگتری در منقارشان هستند تا بخش زرد رنگ.

 

ساحل ماسه ای بکر

 

ساحل ماسه ای و زیبا و بکر شهر سرخرود به طول 5 کیلومتر با چشم انداز دلپذیر و نسیم روح بخش ساحل مکان مناسبی جهت تفریح بـه وجـود آورده است . علاوه بر آن فعالیت شرکت های پره و صید ماهی از دریا نیز چشم انداز منحصر به فردی را شکل می دهد که اقامت حداقل یک شب و گشت دریایی بهترین اوقات را برای گردشگران فراهم می آورد .

 

تپه باستانی قلاکتی

 

دو تپه باستانی در ضلع جنوب شهر خیابان به طرف آمل معروف به قلاکتی ( قلابن 1 و 2 ) که قدمت دویست ساله دارد ، با منظره مزارع و نقاط سرسبز و روح افزار از مراکز تفریحی منحصر به فرد شهر محسوب می شود .

 

آب بندان های سرخرود

 

آب بندان سرخرود شرقی و غربی که در مسیر به طرف آمل واقع شده با طبیعت زیبای پارک جنگلی و آب بندان و پرندگان مهاجر چشم انداز منحصر به فردی را به وجود آورده است .

 

تالاب سرخرود

 

تالاب سرخرود در در منطقه ورزا محله واقع شده است و از سال ۱۳۸۶ محل زندگی هزاران قوی مهاجر می باشد.منطقه ی سرخرود واقع در استان مازندران و ما بین شهرستان فریدونکار و محمودآباد می باشد و دارای تالابی بسیار زیبا به همین نام است که از جمله زیبایی های طبیعت مازندران به شمار می رود.رودخانه ی سرخرود با وسعتی بسیار از دل شهر سرخرود می‌گذرد و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.این قو های مهاجر با طی کردن مسیری بالغ بر پنج هزار کیلومتر از مناطق سردسیر برای سپری کردن فصل زمستان به تالاب سرخرود سفر می کنند.اوایل زمستان سطح تالاب سرخرود پوشیده از پرندگان مهاجر است که البته به غیر از قو، غاز و اردک های وحشی نیز به این تالاب وارد می شوند. این امر باعث می شود تا طبیعت گردان علاقه مند به حیات وحش در فصل زمستان برای بازدید از این پرندگان زیبا روانه استان مازندران و تالاب سرخرود شوند. پیش از این تماشا و ورود به تالاب، برای عموم آزاد نبود. در آن زمان قو‌ها برای تامین غذای خود راهی مزارع و مناطق مسکونی می‌شدند. در این راه برخی از آنان با برخورد با کابل فشار قوی تلف می‌شدند. برخی دیگر نیز در دام صیادان اسیر می‌شدند. محیط زیست منطقه با شعار ” همه با هم میزبان قوهای مهاجر باشیم” از اهالی و محلی‌ها و دوست داران محیط زیست یاری گرفت. ورود به تالاب آزاد شد. مردم محلی با پاشیدن گندم و غلات در اطراف تالاب، نیاز قوها را برای غذا تامین کردند.لازم به ذکر است که دوستداران حیات‌وحش با جمع‌آوری ذرت و پخش آن در اراضی می‌کوشند تا این میهمانان دلربا گرسنه نمانند.

 

بقعه مبارکه آقا سید عبدالمجید

 

بقعه مبارکه آقا سید عبدالمجید که از سادت علوی و مامن شیفتگان و علاقمندان به خاندان نبوت می باشد ، هر سال پذیرای خیل عظیم ارادتمندان می باشد و در هسته مرکزی شهر واقع شده است .

 

پلاژهای ساحلی

 

پلاژهای ساحلی گلشهر ، چکسر ، قوری و غیره در طول نوار ساحلی با امکانات مناسب آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران می باشند . در کنار ساحل سرخرود به این دلیل که منطقه توریستی بوده و همیشه پذیرای مهمانان زیادی است امکانات زیادی برای گردشگران آماده شده، می‌توانید در ساحل سوار قایق شوید، جت اسکی، اسب سواری کنار ساحل و بازی‌های آبی که آماده پذیرفتن مهمان‌ها هستند.

در برخی قسمت‌ها محل‌هایی برای نشستن و سایبان‌هایی که به رایگان در اختیارتان خواهند بود و یک مسافرت تمام عیار، شما می‌توانید برای خوردن غذا، بستنی، آبمیوه، فست فود و یا خریدن اسباب بازی‌های کودکانه برای بازی در ساحل سری به مغازه‌ها و رستوران‌هایی بزنید که در سرتاسر ساحل افتتاح شده‌اند بزنید و از این ساحل زیبا نهایت لذت را ببرید.

منبع : مجله چتراتا