شهرستان سرعین که به داشتن چشمه های متعدد آبگرم معدنی مشهور است، در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است. هر سال حدود 4 میلیون گردشگر از سراسر ایران برای بازدید و استفاده از این چشمه ها به این شهر سفر می کنند. یکی از معروف ترین چشمه های آبگرم این شهر گاومیش گلی است که همیشه مملو از افرادی ست که عقیده دارند، با شنا در چشمه های آبگرم، بیماریهای مانند روماتیسم و بیماریهای پوستی خود را تحت درمان قرار می دهند.

شهرستان سرعین که به داشتن چشمه های متعدد آبگرم معدنی مشهور است، در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است. هر سال حدود 4 میلیون گردشگر از سراسر ایران برای بازدید و استفاده از این چشمه ها به این شهر سفر می کنند. یکی از معروف ترین چشمه های آبگرم این شهر گاومیش گلی است که همیشه مملو از افرادی ست که عقیده دارند، با شنا در چشمه های آبگرم، بیماریهای مانند روماتیسم و بیماریهای پوستی خود را تحت درمان قرار می دهند. می‌توانید قبل از سفر، نسبت به اجاره و رزرو اقامتگاه در سرعین اقدام نمایید.

 

فاصله این شهر از تبریز 230 کیلومتر و از تهران 619 کیلومتر می باشد. ســرعـین در فـرهنگ لغت فـارسی به مـعـنی سرچشمه می باشد. در ادوار گذشته از این منطقه به نام های ساری قیه٬ سارقین٬ سرائین و سرقین یاد می شده است. متوسط حداکثر درجه حرارت هوا 25 درجه سانتی گراد و حداقل متوسط دمای آن 7/8¬ درجه سانتیگراد می باشد. میزان بارندگی سالیانه حدود 520 میلیمتر می باشد. نظام حمل و نقل سرعین تابعی از سفرهای گردشگری می باشد و مهمترین واسطه حمل و نقل٬ اده ای می باشد. شهر سرعین دارای مهمترین منبع اقتصادی منطقه می باشد که جاذبه های گردشگری این شهر می باشد.

جاذبه های گردشگری شهر سرعین آب های گرم این شهر و طبیعت زیبای سبلان می باشد که عامل اصلی در جذب توریست می باشد . از لحاظ کشاورزی محصولات بعمل آمده در منطقه سرعین اعم از میوه جات (سیب٬ گلابی٬ آلوچه٬ آلوچه وحشی٬ گیلاس٬ زردآلو و گردو) و حبوبات و غله (سیب زمینی٬ گندم٬ جو٬ عدس٬ لوبیا٬ شلغم وغیره) است و بیشتر به مصرف مردم شهر و روستاهای منطقه می رسد. آبگرم سبلان سرعین ، آبگرم بش باجلار سرعین ، آبگرم گاومیش گلی سرعین ، دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه باستانی آناهیتا و پیست اسکی آلوارس از جمله مناطق و جاذبه های گردشگری این استان هستند. لازم بذکر است این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت یافته است. در ادامه به معرفی مکان های گردشگری این شهر زیبا می پردازیم:

 

آبگرم گاو میش گلی

 

آبگرم گاو میش گلی در شهر سرعین وجود دارد که ارتفاع آن 1940 متر از سطح دریا است و دارای آبدهی 140 لیتر در ثانیه می باشد. این آبگرم دارای استخری روباز به مساحت 400 متر با عمق 130 سانتی متر که به صورت دائمی و جوشان در جریان است که دمای آب در حوض آن 46 درجه سانتی گراد است.

درگذشته آب گاومیش گلی از سمت جنوب شرقی وارد نهری می شد و به فاصله 150متری آسیابی را می گردانیدند که این آسیاب در آن ایام از گرانبهاترین آسیاب های آذربایجان به حساب می آمده زیرا بر خلاف آسیاب های دیگر آب آن در زمستان یخ نمی زده و در تمام 12 ماه سال کار می کرده است.

آب گاومیش گلی ترش مزه بیرنگ و کمی بودار است . آب گاو میش گلی به علت داشتن ترکیب کلروبی کربنات سدیم و کلسیم برای درمان بیماری های عمومی، بیماریهای سیستم حرکتی و بیماری های زنان، خنازیر و بیماری های قلبی و نیز تقویت عمومی بدن مفید است.

 

روستای آلوارس سرعین، روستایی ۳ هزار ساله

 

اگر با ماشین شخصی به سرعین سفر کردید پیشنهاد می کنم قبل از آنکه بخواهید سفر خود را به پایان برسانید، سری به قسمت جنوبی این شهر بزنید تا با بهشتی به نام روستای الوارس بیشتر آشنا شوید.روستای آلوارس در ۱۲ کیلومتری غرب سرعین قرار گرفته و به عنوان یکی از زیباترین روستاهای استان اردبیل بین مردم و حتی مردم بومی اردبیل معروف است. این روستا قدمتی ۳ هزار ساله دارد و در گذشته عشایر شاهسون برای چراندن دام های خود به این روستا می آمدند.

آب و هوای این روستا در مقایسه با شهر سرعین سرد تر است پس هوای خودتان را داشته باشید چرا که این روستا در دامنه کوه سبلان قرار گرفته و سرد شدن هوا در این محدوده طبیعی به نظر می آید. اگر به این روستا سر زدید، سعی کنید دیدن چشمه معروف آلوارس یعنی چشمه مین بلاغ را از دست ندهید. چرا که علاوه بر جذابیت های طبیعی که مین بلاغ دارد می توانید در این چشمه خوشمزه ترین و نایاب ترین نوع از ماهی غزل آلا را امتحان کنید. البته اگر بتوانید آن را تهیه کنید، چرا که مردم بومی اردبیل همیشه در خریدن این ماهی از مسافران پیشی می گیرند.

روستای آلوارس در فصل بهار زیباترین چهره خود را به مسافران و مردم اردبیل نشان می دهد و به قول معروف، رویایی ترین تصویری که در ذهن خود از یک روستای جذاب دارید را می توانید در اردیبهشت ماه آلوارس برای خود تداعی کنید. چرا که در این فصل و با شکوفه زدن گل های بهاری جذابی مانند گل شقایق، گل ختمی و لاله های سرح می توانید برای دقایقی هم که شده خود را مسافر بهشت بدانید.

در نزدیکی روستای آلوارس یک مجتمع تفریحی وجود دارد که مسافران و علاقمندانی که دوست دارند زمان بیشتری را در این روستا بگذرانند می توانند با ورود به این مجتمع از امکاناتی مانند پیست های اسکی، دوچرخه سواری و یا دیگر امکانات آن استفاده کنند.

 

آب گرم سبلان

 

مجتمع آبدرمانی سبلان به عنوان بزرگترین آبدرمانی خاورمیانه در داخل شهر سرعین واقع شده و با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه های جکوزی، سونای خشک و بخار، دوش ها و وان های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، پارکینگ اختصاصی و سایر امکانات آماده ارایه خدمات به مسافران است.

زیربنای آن هفت هزارمترمربع و در دو طبقه مجزا جهت پذیرایی و سرویس دهی برای دویست مرد و زن احداث شده است. بهره برداری از آبگرم سبلان در سال 1374 صورت پذیرفت. این مجتمع دارای سه استخر سرپوشیده (دو استخر عمومی برای زنان و یک استخر عمومی برای مردان)، چهار واحد سونای خشک، دو واحد سونای بخار، حوضچه های آب سرد، دوشهای آب سرد و گرم، واحد جکوزی، بخش فیزیو تراپی ،بوفه و سالن انتظار می باشد.

 

تپه های آناهیتا

 

یکی از جاهای دیدنی سرعین که اتفاقا مکانی باستانی و تاریخی است، تپه ی باستانی آناهیتا است. بر اساس کاوش هایی که در این منطقه صورت گرفته، قدمت این تپه به واپسین سال های هزاره ی اول و همچنین هزاره ی دوم میلاد می رسد. در این مکان باستانی وسایلی هم پیدا شده که بر روی قدمت و وجاهت تاریخی این مکان صحه می گذارند.

همچنین در این تپه از دوره های مختلفی مثل ایلخان ها، قراقویونلوها، سلجوقیان و آق قویونلوها آثار مختلفی پیدا شده است. درباره ی تپه ی آناهیتا این نکته گفتنی است که این منطقه جایگاه عالمان دینی زرتشتی بوده است.

 

آبگرم بش باجیلار

 

یکی از قدیمی ترین آبگرم های سرعین آبگرم بش باجیلاراست که در قدیم به دره لر سویی معروف بوده است. وجه تسمیه نام آن به علت جوشیدن آبگرم از پنج مظهر در محل چشمه بوده که آن پنج خواهر یا همان بش باجیلار به زبان ترکی نام گرفته است. آب این مجتمع از 5 دهنه چشمه فوق الذکر و پمپاژ مقداری از آب گاومیش گلی تأمین می شود که آبدهی آنها روی هم رفته 13 لیتر در ثانیه و به صورت دائمی و جوشان است.

دمای آب بش باجیلار در حدود 35 درجه با ظاهری کدر، کمی ترش مزه و کمی بودار است که ترکیب آن از نوع کلر و بیکربنات سدیم و گرم است. از آبگرم بش باجیلارکه به لحاظ گنجایش دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می شود و برای درمان بیماری های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می شود.

این مجتمع دارای استخر بزرگی به مساحت 288 متر مربع با عمق 120¬140 سانتی متر، تعداد 6 دوش انفرادی اجباری با دیوارهای کوتاه قوسی شکل16، دوش عمومی در مقابل دوش های انفرادی، سونای خشک و بخار هر کدام یک واحد، 6 واحد جکوزی در قسمت غربی استخر، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ به عنوان دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می شود.

 

روستای آتشگاه

 

در فاصله‌ی چند کیلومتری از شمال شهرستان سرعین، روستایی کهن و تاریخی به نام «آتشگاه» که به نام «آغ مام» نیز شهرت یافته است، وجود دارد که به دلیل حضور تپه‌ی باستانی و معابد و آتشکده‌های کهن در کنار طبیعت سرسبز و زیبا و حضور بارگاه «امامزاده عبدالله»، بسیار دیدنی و جذاب است. در این روستای تاریخی آثار و نشانه‌هایی از معبد و آتشکده‌ای کهن وجود دارد که از آن به نام «آتشکده‌ی آذرفریق» یاد می‌شود. این اثر تاریخی روی تپه‌ای باستانی قرار دارد که متاسفانه در عصر حاضر تنها ویرانه‌هایی بیش از آن باقی نمانده‌ است. جالب است بدانید که روایات و اسناد متعددی در مورد این اثر تاریخی وجود دارد و به نظر می‌رسد که در دوران مختلف بویژه در زمان حکومت ساسانیان، یکی از مراکز مهم و ارزشمند دین زرتشت بوده است. در زیر تپه غاری وجود دارد که به نام «کهل لر» شهرت یافته و با وجود باز بودن برخی از ورودی‌های آن، کسی به داخل آن نمی‌رود. بازدید از این تپه‌ی باستانی و آتشکده‌ی کهن، خالی از لطف نخواهد بود.

 

آبدرمانی قهوه سویی

 

مجتمع هتل و آبدرمانی قهوه سوئی امکاناتی نظیر سوئیت، آپارتمان‌های یک‌خوابه و دو‌خوابه و سه‌خوابه و واحدهای VIP، واحدهای اقامتی به تعداد ۲۹ عدد با ظرفیت حداکثری ۱۶۰ نفر می‌باشد.از امکانات دیگر این مجموعه آب درمانی می‌توان به یک رستوران مدرن به ظرفیت ۳۲۰ نفر،حمام و سرویس بهداشتی (ایرانی و فرنگی)، تورهای سیاحتی درون شهری و برون شهری و … اشاره نمود.

آبگرم قهوه سویی  به‌علت دارا بودن کلر بیکربناته کلسیک گازدار که دارای رسوبات آهن هستند، آب بسیار گرمی می‌باشد.مقدار سیلیس موجود در آبگرم قهوه سویی بسیار زیاد است.

به همین جهت برای تسکین دردهای مفصلی موثر می‌باشد و حمام کردن در آن حس خوب و آرامش‌بخشی را به همراه دارد.آب این آبگرم برای درمان بیماری‌های سیستم حرکتی (درد دست و پا) و بیماری‌های عصبی بسیار مفید است.

 

دره گلستان

 

دره گلستان یا قزل گل لر(آبگیرهای طلایی) یکی از زیباترین دره هایی است که در 19 کیلومتری سرعین قرار دارد. دره گلستان که به آن دره آلوارس هم می گویند از دره های شرقی سبلان است که علاوه بر زیبایی و سرسبزی اش، زیستگاه کبک و قوچ و بز نیز هست.علت نام گذاری دره گلستان به دلیل وجود چمنزارها و گلزارهای زیادی است که به خاطر وجود چشمه های پرآب و یخچال های طبیعی در این دره به وجود آمده است.نام دیگر این دره ، دره آبگیرهای طلائی است که به خاطر وسعت آبگیرهایش به این نام شهرت یافته است .

 

آبشار ورگه سران

 

دامنه های سبلان پر از دشت های سرسبز و خرم است و آبشار ورگه سران یکی از بکرترین نقاط دیدنی این دامنه‌ها. آبشار ورگه سران در روستایی به همین نام و در شمال سرعین قرار گرفته. در دره و تنگه طبیعی این روستا چشمه‌های معروف و پرآب زیادی معروف به قیرخ بولاخ یا چهل چشمه وجود دارد که در اثر برخورد آب آنها با صخره‌ها آبشاری دیدنی به وجود آمده. اینجا جایی است که میتوان در زیر سایه درختانش در سکوت دره ها به آرامش رسید.

 

روستای شایق

 

از دیگر روستاهای زیبا با طبیعتی چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع، روستای شایق است که در هفت کیلومتری غربی شهرستان سرعین اردبیل، قرار دارد. این روستا، عنوان بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان سرعین را به خود اختصاص داده است که می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه از کشور تبدیل شود. مسیر دسترسی به «پیست اسکی آلوارس» از این روستا با استفاده از جاده‌ی «روستای آلوارس» فراهم شده است و گردشگران می‌توانند پس از بازدید از ناحیه‌ی زیبا، به روستای آلوارس و پیست اسکی نیز مراجعه کنند. وجه تسمیه این روستا به «شایق» به دلیل حضور طایفه‌ای به نام شایقی در این منطقه و در حدود ۲۵۰ سال پیش است. تماشای طبیعت زیبا و استنشاق آب و هوای مطلوب در این روستای کهن در کنار بازدید از تپه‌های «زال تپه‌ سی» و «کلک لر تپه‌ سی» برای مسافران جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

 

زمان مناسب برای مسافرت به  شهر سرعین

 

در هر فصلی سفر به سرعین کیف خودش را دارد اما اگر بخواهیم حد وسط همه ی سلایق را در نظر بگیریم، بهترین زمان برای سفر به سرعین و دیدن جاذبه های آن، در روزهای آخر فصل بهار و همچنین فصل تابستان است. اگر با سرما هم مشکلی ندارید، می توانید پاییز و یا اوایل زمستان هم به این منطقه سفر کنید.

منبع : مجله چتراتا