رامسر که در دامنه جنگلی و ساحل دریای مازندران در فضایی سرسبز واقع شده از شهرهای قدیمی استان مازندران به شمار می رود . در برخی منابع و متون تاریخی ، سابقه و پیشینه آن را حدود ده قرن ذکر کرده اند

پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی رامسر

 

رامسر که در دامنه جنگلی و ساحل دریای مازندران در فضایی سرسبز واقع شده از شهرهای قدیمی استان مازندران به شمار می رود . در برخی منابع و متون تاریخی ، سابقه و پیشینه آن را حدود ده قرن ذکر کرده اند . خاندان های بزرگی در شهر رامسر می زیستند که بیشتر آنها از سادات بودند . رامسر پیش از سال 1310 هـ . ش ، دهی آباد به نام سخت سر بود . بعد از آن تغییرات مهمی در آن صورت گرفت و هم اکنون این شهر تاریخی از بهترین تفرج گاههای شمال ایران به ویژه از دیدگاه مسافران و گردشگران خارجی است . رامسر شهری مجهز و کاملا توریستی است . شهرستان رامسر از جنوب با استان قزوین ، از شمال با دریای خزر ، از شرق با شهرستان تنکابن و از غرب با استان گیلان هم مرز می باشد . شهرستان دارای دو شهر ، دو بخش ، چهار دهستان ، یکصدوچهل وسه آبادی دارای سکنه و شصت وسه آبادی خالی از سکنه می باشد . می‌توانید قبل از سفر برای رزرو و اجاره اقامتگاه در رامسر اقدام نمایید.

در چتراتا قصد داریم بعنوان یک گردشگر از شرق رامسر وارد شهر شده و به دیدن مکان های زیبای این شهر در شرق و جنوبشرق برویم و بامعرفی جنوبغربی ترین نقطه گردشگری شهر، این مقاله را به اتمام برسانیم.

 

نقشه راه گردشگری از سمت شرق رامسر

 

اگر از شرق وارد شهرستان رامسر شوید با طی کردن مسافتی کوتاه وارد بخش دالخانی خواهید شد که جاذبه های گردشگری این منطقه عبارتند از :

 

جاده جنگلی دالخانی

 

جنگل دالخانی یا دالیخانی، از جنگل‌های کوهستانی در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر است که به دالان بهشت شهرت دارد. از تنکابن به سمت رامسر، پس از طی مسافتی حدود ۷ کیلومتر، سه‌ راهی جنت رودبار را خواهید دید. در مسیر جنت‌ رودبار، پس از ۲۳ کیلومتر، به جنگل دالخانی می ‌رسید. خوشبختانه همه طول این مسیر، آسفالت است و به راحتی می توانید از مسیر آسفالته و به وسیله خودروی شخصی خود به آن جا سفر کنید. این جنگل از جاهای دیدنی رامسر است که در امتداد جنگل های این منطقه قرار دارد و دارای حدودا ۶۰۰ هزار متر مربع وسعت و ۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا است.

جنگل دالخانی از جاهای دیدنی رامسر و از بکر ترین جنگل های شمال ایران و با آب و هوایی مطلوب است. در این حنگل از هوای شرجی و دمای بالای شهر های شمالی خبری نیست. این جنگل حتی در تابستان هم، شب های نسبتا سردی دارد. بنابراین لباس گرم و پتوی مسافرتی حتما همراه خود داشته باشید. رانندگی در جاده ‌ای با درختان بلند و سرسبز در اطرافش و مه غلیظ در دره ها، بسیار لذت بخش است. کلبه ‌های چوبی و آلاچیق ‌های کنار جاده هم مسافران را وسوسه می کنند تا برای ساعتی، آن جا استراحت کنند و از چشم انداز دلبرانه آن لذت ببرند. عسل، میوه های جنگلی و ماهی تازه هم در کنار جاده برای فروش به مسافران به نمایش گذاشته شده اند.

از جمله مواردی که موجب جذابیت بیشتر این ناحیه برای مسافران شده است، نظافت و پاکی این جنگل است. شهرداری این منطقه فعالانه برای پاکیزگی نواحی اطراف تلاش می کند و از این حیث، این منطقه برای گردشگران مقصد جالب تری است. سعی کنیم در سفر به جاهای دیدنی کشورمان، به حفاظت از محیط زیست و طبیعت آن، اهمیت بدهیم.

 

سد میجران

 

یکی از این دیدنی‌های خیره کننده جنوب‌شرقی رامسر، بر روی رودخانه زیبا و خروشان «نسارود» قرار گرفته که «سد میجران» نامیده می‌شود. در اواسط مسیر جنگلی دالخانی می توانید با انتخاب یک جاده انحرافی و وارد شدن به روستای طالش سرا و طی کردن مسیر کوتاه به سد میجران و محیط چشم نواز آن برسید. پس از اینکه کمی از این جاده را طی کنید، چشم انداز زیبا و باورنکردنی دریاچه پشت سد در پیش چشمان شما ظاهر می‌شود. سد میجران سدی خاکی با هسته قیری است که در دل کوه، مابین (اربه کله) و (دالخانی) واقع شده و زیبایی خارق العاده‌ای به منطقه هدیه داده است. وقتی از فراز جاده این سد را تماشا کنید، درست مانند این می‌ماند که تکه‌ای از بهشت از آسمان، درست وسط جنگل‌های سرسبز و انبوه رامسر به زمین افتاده است. زیبایی‌های این منطقه آنقدر زیاد و خیره‌کننده هستند که هر طبیعت‌دوستی را به وجد می‌آورد.

پیشنهاد می‌کنیم حتما اگر به رامسر سفر کردید، به این منطقه دیدنی سر بزنید. وجود جنگل‌های سرسبز و انبوه اطراف، مکانی بسیار خوش آب و هوا و سرسبز همراه با مناظر بی‌بدیل را برای گردشگران و طبیعت‌ دوستان پدیدآورده تا بتوانند اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کنند.با توجه به این که منطقه‌ای که سد میجران در آن قرار گرفته است، منطقه‌ای حفاظتی است، شما نمی‌توانید وارد محوطه آن شوید. اما این سد آنقدر بزرگ است که از فاصله دور نیز جذابیت‌های آن قابل مشاهده باشد.

 

دهستان ییلاقی جنت رودبار

 

اگر جاده جنگلی دالخانی را در امتداد جنوب ادامه دهید بتدریج از منطقه جنگلی وارد دهستان کوهستانی و خوش آب و هوای جنت رودبار می شوید. دهستان جنت رودبار شامل چندین روستا با آب و هوایی ییلاقی و کوهستانی سالانه طبیعت دوستان زیادی را به سمت خود میکشاند.وجود درختان سرسبز در میان آبشار های خروشان و پر آب این منطقه که با موسیقی دلنواز بلبلان یکی میشود،عشق به طبیعت و آرامش را در درون هر فردی جریان میدهد.یکی از ویژگی های بارز جنت رودبار، روییدن گل های مرغوب گل گاوزبان در سراسر روستا است. دمنوش گل گاوزبان همواره در سخت ترین شرایط روحی به افراد کمک میکند تا آرامش خود را دوباره به دست بیاورند. اگر به این منطقه سفر کردید از این گیاه دارویی خوش عطر و خوش رنگ در قوری چینی دم کنید و در کنار طبیعت باشکوه و روح‌نواز جنت رودبار جسم و جان خود را جلا دهید. همچنین از این گیاه میتوانید به عنوان سوغاتی استفاده کنید و به دیار خود ببرید.

روستای جنت رودبار رامسر مهد گل گاوزبان است. گل هایی که علاوه بر زیبایی همواره نماد آرامش هستند و به قلب و جسم و روح انسان طراوت و تازگی خاصی میبخشند. اهالی این روستا هرسال به شکرانه داشتن این گیاه شفابخش، همزمان با برداشت این محصول، جشنواره ای با شکوه برگزار میکنند. این جشنواره که هرسال در خرداد ماه انجام میشود میزبان مهمانان و توریست های دیگر شهرها نیز است.

کشاورزان بعد از چیدن گل گاوزبان خوش رنگ‌و‌بو آن را به روش های خاصی خشک میکنند و بعد از اینکه این گلهای ارغوانی رنگ خشک شدند و رنگ آنها به بنفش تغییر کرد برای دم کردن آماده میشود.

 

قلعه مارکوه

 

یکی دیگر از نقاط گردشگری شرق رامسر قلعه مارکوه می باشد. در نزدیکی جاده تنکابن به رامسر کوهی باشکوه خود را از دیگر رشته کوه ها جدا کرده است که می توان با طی کردن مسافتی کوتاه به پای این قله ی زیبا رسید. قلعه مارکوه رامسر بر روی کوهی به همین نام واقع شده است، می توان از ظاهر بنای کنونی این قلعه حدس زد که قدمت بالایی دارد. این بنا که در حال حاضر فقط  برج‌های نگهبانی آن مانده است، ۲۶۰ متر از سطح آب ارتفاع دارد و از آثار ملی ایران به قلمداد می شود. قلعه مارکوه رامسر در گذشته کاربرد نظامی داشته و ۶۰۰ مترمربع مساحت داشته است. محلی ها آن را مَرکو می گویند که برای رسیدن به این قلعه می بایست باید ۳۱۱ پله را بالا بروید که بسیار راحت طی می شود و ۱۵ دقیقه به طول می انجامد، اما حتی در مسیر نیز از زیبایی های و سرسبزی ها بی نصیب نخواهید بود چرا که این مسیر از بین باغ ها، بوته ها و درختانی مثل بلوط، شمشاد، ازگیل و… می گذرد و در نهایت به یک برج بلند سنگی می رسید که با عبور از آن به محوطه باقی مانده از قلعه می رسید. در این محوطه تمام شهر رامسر زیر پای شماست و می توانید از منظره چشم نواز کوه و دریا لذت کافی را ببرید.

برای بازدید از قلعه مارکوه رامسر شاید می توان گفت که در فصول مختلف جذابیت های متفاوتی دارد و بسته به اینکه شما کدام ویژگی آن را دوست داشته باشید باید یک زمان خاص را برای سفر انتخاب کرد.در فصل بهار رنگ آمیزی کوه با گل های خود رو بویژه گل های شقایق‌ شما را مشعوف می سازد و شگفت زده خواهید شد. هوای بسیار مطبوع که ممکن است طیق ویژگی های بهار در هر لحظه با باران، آفتاب، ابر، مه، رنگین کمان یا نسیم خوش بهاری روبرو شوید پس لازم است برای جلوگیری از غافلگیر شدن با خود لباس مناسب به همرا داشته باشید.

در فصل تابستان نیز با وجود اینکه معمولا شهر های شمالی و مازندران با رطوبت زیاد و به نوعی هوای شرجی همراه است اما با توجه به اینکه در ارتفاع هستند از هوای غیر قابل تحمل خبری نیست و کمی مطبوع تر و دمای کمتری دارد اما مراقب باشید قبل از عظیمت با خود آب آشامیدنی به همراه داشته باشید. لباس خنک، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب نیز از دیگر ملزومات است.در فصل پاییزخصوصا در اواخر آن در اکثر روز ها شاهد بارندگی و هوایی مه آلود خواهید بود پس قبل از هر چیز باید پیش بینی هواشناسی را در نظر داشت، اما می دانید که طبیعت رنگارنگ پاییز خصوصا در مازندران حس منحصر به فردی را به انسان القا می کند پس می تواند دیدن این منطقه در پاییز هم خالی از لطف نباشد. در فصل زمستان نیز گرچه در تمام طول فصل معمولا پوشیده از برف نیست اما ممکن است با آمدن سامانه سرما این اتفاق بیفتد، بنابراین باید حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید، در هر حال دیدن این منطقه در زمستان نیز بسیار هیجان انگیز است.

 

آبگرم کش و سنگ بنه

 

چشمه‌های آبگرم کش و سنگ بنه با خواص درمانی بالا در منطقه سادات شهر و ۱۲ کیلومتری خود شهر رامسر قرار دارند. ویژگی مشترک بیشتر این چشمه‌ها شباهت‌شان به خزینه‌های قدیمی‌ست. دمای آبگرم رامسر به ۴۲ درجه می‌رسد. این مقدار آخرین درجه حرارتی است که بدن انسان می‌تواند تحمل کند. با اینکه آبگرم به خواص درمانی‌اش معروف است، اما لذت شنا کردن در آب داغی که از زمین می‌جوشد برای بیمار و سالم فرقی ندارد. یکی از دلایل دیگری که ما را به این چشمه‌ها می‌کشاند طبیعت اطراف آنهاست. مسئولان رامسر می‌گویند شهرشان کمترین فاصله بین دریا و کوه را دارد ، بنابراین می‌توانیم بعد از یک استخر و شنا در آبگرم در حالی که منافذ پوستمان باز شده سوار ماشین شویم و به دل جنگل بزنیم.

 

مناطق گردشگری مرکز رامسر

 

بعد از معرفی مکان های دیدنی شرق رامسر و گذر از این مناطق به محدوده مرکزی شهرستان رامسر میرسیم.

 

هتل قدیم رامسر و محوطه باغ سی و سه هکتاری

 

هتل قدیم رامسر، هتلی با معماری بسیار زیبا که شباهت زیادی به معماری آرت دکو اروپا در مرکز شهر رامسر واقع در خیابان شهید رجایی قرار دارد. طرح هتل قدیم رامسر مازندران در سال 1307 توسط مهندسان آلمانی تهیه و در سال 1312 یا 1311 به بهره برداری رسید.

هتلی با معماری بسیار زیبا از معدود هتلهایی است که در فهرست آثار ملی ثبت شده، ساخت این هتل حدود ۳ سال طول کشیده و اروپایی ها و بویژه آلمانی ها در ساخت هتل نقش مهمی داشتن و این هتل مجموعه ای از سلیقه های آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی است. طراحی داخلی هتل توسط انگلیسی ها انجام شد و ایتالیایی ها هم طراحی محیط بیرون آن را انجام دادن. گفته می شود در این اثر تاریخی از آهن استفاده نشده و تمام مصالح آن از آجر، بتن و سیمانه و هم چنین بعد از انقلاب تزئینات و مجسّمه های محوطه هتل که خلاف اسلام دیده می شد، تخریب و یا برداشته شد. در کنار هتل قدیم رامسر هتل دیگری هم ساخته شده، که به مجموع آنها هتل های آزادی رامسر می گویند.

درمجاورت هتل قدیم باغ ایرانی قرار گرفته است و این باغ که ثبت ملی هم شده است در فهرست 10 باغ زیبای ایرانی قرار دارد. در سرتا سر باغ نیمکت هایی برای استراحت وجود دارد و همچنین می توانید از فضای سبز آن هم استفاده کنید. مساحت 33 هکتاری باغ می تواند ساعت ها شمارا به گردش وا دارد. همچنین در محوطه پشتی هتل های رامسر امکان استفاده از آبگرم های معدنی با خواص درمانی نیز مهیا می باشد.

 

بلوار معلم رامسر و پلاژ ساحلی توسکا

 

خیابان گردی یکی از جذاب ترین تفریحاتی ست که در هر سفری می توان انجام داد، یکی از مشهورترین جاذبه های خیابان گردی ایران بلوار رامسر می باشد. این بلوار زیبا که در امتداد هتل قدیم قرار گرفته بین محلی ها به کاذینو معروف است. می توانید طول بلوار تا ساحل را پیاده طی کنید و از مسیر احاطه شده با درختان زیبا لذت ببرید. بلوار رامسر که تاریخ ساخت آن به سال های دور و دوره پهلوی اول باز می گردد و با طراحی فوق العاده خود به مانند پلی، دریا و کوه و جنگل را به هم می رساند. از آنجایی که در قدیم در انتهای این بلوار کازینو و قمارخانه وجود داشت به نام بلوار کازینو بین مردم شهرت پیدا کرد، هر چند بعد از انقلاب نام آن به بلوار معلم تغییر داده شد. سنگ بنای ساخت این بلوار آن طور که در منابع مختلف آمده، در سال 1310 خورشیدی و همزمان با ساخت هتل قدیم رامسر گذاشته شده است و در ابتدا به عنوان خط عبوری رفت و برگشت خودروها مورد استفاده قرار می گرفت. پس از آن در دهه پنجاه به صورت پیاده رو درآمد و در دو طرف این بلوار دو گذر آسفالت با کانال هدایت آب در دو طرف ایجاد شد. پس از اعمال این تغییرات، از آن زمان تا کنون بلوار رامسر به مانند نگینی سبزرنگ در میان شهر می درخشد و به نوعی به نماد رامسر تبدیل شده است. اهمیت بلوار رامسر تا اندازه ای ست که در تاریخ 5 دی سال 1352 با شماره ثبت 1521 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و به یکی از معدود خیابان های ثبت ملی شده کشور تبدیل شد.  در انتهای پیاده روی در این بلوار به پلاژ ساحلی توسکا خواهید رسید . این پلاژ ساحلی مجهز به وسایل شهربازی بوده که می تواند ساعت ها شما و فرزندانتان را سرگرم کند.

 

کاخ موزه رامسر

 

کاخ سلطنتی رامسر یا کاخ مرمر یکی از نفیس‌ترین آثار دوران پهلوی در شمال ایران است. این کاخ به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۶ به بهره‌برداری رسید و تا انقلاب سال ۱۳۵۷ به عنوان اقامتگاه خانواده پادشاهی استفاده می‌شد. ساختمان کاخ در میان باغی به مساحت ۶۰۰۰۰ متر قرار دارد که اولین نهال‌های مرکبات اصلاح شده و گیاهان تزیینی نایاب در این باغ کاشته شده‌است و یکی از جالب‌ترین و متنوع‌ترین باغ‌های ایران است. معماری این کاخ با زیر بنای حدود ششصد متر اثر مهندس هوانس اونیک غریبیان با نظارت معماران ایرانی و آلمانی آن روزگار است. بنای کاخ از سنگ مرمر سفید رگه در با ایوانی دارای ۴ ستون حجاری شده از سنگ مرمر یکپارچه‌است و در دو سوی پلکان پشت کاخ، دو مجسمه مرمرین ببر قرار گرفته‌است. در ابتدای بنا یک تالار مرکزی قرار دارد که دربهای اتاق‌های جانبی به آن باز می‌شود.

پس از انقلاب، این کاخ تحت مالکیت بنیاد مستضعفان قرار گرفت و در سال 1379 به منظور نمایش کاخ استراحتی رامسر و آثار متعلق به این کاخ و پژوهش روی آثار متنوع مربوط به حوزه ی حاشیه ی دریای مازندران گشایش یافت و با عنوان تماشاگه خزر به صورت موزه برای عموم قابل بازدید است. آثار به نمایش در آمده در این موزه شامل مبلمان، شمعدان‌ها و بوفه‌های آنتیک، مجسمه‌های برنزی و مرمرین نفیس و تابلوهایی از هنرمندان مشهور جهان است. در محوطه جلوی کاخ درخت کاجی به بلندای۲۳ متر وجود دارد که در سال۱۳۹۲ خورشیدی کاشته شده است. این کاج به نام ۴ شاخ معروف است. ضخامت این درخت بیش از یک و نیم متر است. در حوض جلوی کاخ نیز حوض آبی رنگی وجود دارد که در آن تعدادی ماهی خاویار جهت تزیین نگهداری می‌شوند. آدرس کاخ مرمر رامسر در داخل شهر رامسر و در مسیر بسیار دسترسی قرار دارد. این کاخ به علت کثرت استفاده از سنگ مرمر به کاخ مرمر شهره شد ه است.

 

نقشه راه گردشگری غرب رامسر

 

بعد از معرفی و گذر از مناطق زیبای شرق و مرکز رامسر حال به جاذبه های گردشگری غرب رامسر اشاره خواهیم کرد :

 

مجموعه تله کابین رامسر

 

در منتهی الیه غربی شهر رامسر تله کابین رامسر، یکی از بزرگ ترین مجموعه های تفریحی در شمال قرار دارد.این تله کابین از سواحل زیبای شمال به ارتفاعات یعنی بام رامسر می رود.این مجموعه یکی از جاذبه های صنعتی و پرطرفدار رامسر می باشد. از فراز ایستگاه بالایی تله کابین می‌توانید عکس حرفه‌ای را با چشم‌انداز دریا داشته باشید و از آرامش هوای پاک کوهستان نهایت لذت را ببرید. در سفر به رامسر می‌بایست حداقل یکبار تلکه کابین سواری را تجربه کرد که بی شک، تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. با سوار شدن بر تله کابین، پیمودن مسیر تنها ۱۲ دقیقه طول می‌کشد. اکنون در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح دریا و در بام رامسر قرار دارید. مسیر از ساختمان ساحلی شروع می‌شود، جایی که ایستگاه اول است و امکان جابه جایی ۴ هزار نفر در روز را دارد. این بخش امکاناتی مثل شهربازی که خودش بخش‌های مختلفی مثل چرخ و فلک و سینمای ۶ بعدی‌ دارد را در خودش جای داده. این سینما بزرگترین سینمای ۶ بعدی منطقه است. پینت بال، جت اسکی، اسکی روی آب و قایق سواری با قایق دلفین، رستوران‌های مختلف و مراکز خرید نوربرت و تعطیلات هم در این بخش قرار دارد. وار تله کابین که بشوید و پایین را که نگاه کنید این تصاویر را خواهید دید: ماشین‌هایی که در رفت و آمدند، شهربازی شلوغ و پرسرو صدای این مجموعه، ماشین‌هایی که پیچ‌های پیست کارتینگ را با هیجان دور می‌زنند، دورتر مزرعه‌های سرسبز رامسر و جنگل‌های چابکسر را خواهید دید. از اینها گذشته هرچقدر که پیش بروید هوا هم خنک‌تر و مطبوع‌تر می‌شود و دیگر از گرمای هوا چندان خبری نیست طوری که دلتان نمی‌خواهد حالا حالاها پایین بیایید. زیبایی‌های بام تله کابین رامسر به همین‌جا ختم نمی‌شود، مسیر زیبای جاده جنگلی شما ر ا به پیاده‌روی آرامش بخشی دعوت می‌کند. همچنین می‌توانید در یکی از رستوران‌ها یا فست‌فودها غذایتان را نوش جان کنید. مبدأ تله کابین رامسر ساحل آن است که تا بالای کوه زیبای ایلمیلی ادامه دارد، بدون شک این جاذبه دیدنی تأثیر زیادی در روند رشد و شکوفایی مجتمع تفریحی رامسر داشته است و توانسته محیطی شاد را جهت رفاه حال گردشگران با تفریحات و امکاناتی بی‌نظیر چون شهر‌بازی، کافی‌شاپ، پیست کارتینگ و مراکز خرید را یکجا گرد هم آورد.

بهترین زمان برای سفر به رامسر  و مجموعه تفریحی بام سبز رامسر فصل بهار و پاییز است. با شروع بهار طبیعت سرسبز رامسر دوباره جان می‌گیرد و با عطر شکوفه‌های پرتقال و نارنج سرمستتان خواهد کرد. در این فصل هرچه زیبایی بخواهید در اینجا محیاست. در تابستان هوای رامسر شرجی و مرطوب است و ممکن است کمی خسته کننده باشد. با شروع بارش‌های پاییزی طبیعت رامسر جلوه‌ای تازه از خود را به نمایش می‌گذارد و با هوایی دلچسب گردشگران را بسوی خود می‌کشاند. اما در زمستان بارش‌ها اغلب بسیار زیاد است و شاید تا یک هفته باران ببارد! و سرمای هوا ممکن است گردشگری را کمی با مشکل روبرو کند در این فصل تعداد مسافران در کمترین میزان خود خواهد بود.

 

بوستان جنگلی صفارود

 

در مسیر جاده منتهی به جواهرده  بوستان جنگلی صفارود در میان دره واقع شده و دارای جاذبه های بکر و طبیعی مانند جنگل، رودخانه و آب معدنی می‌باشد که باعث شده توجه گردشگران به این منطقه جلب شود. این بوستان زیبا دارای آب و هوای دلپذیر می‌باشد و در پایین جاده قرار دارد که پله‌هایی نیز برای ورود به آن از جاده ساخته شده است. این مکان به نام آبمعدن نیز معروف است و خانواده های محلی در این محل هر ساله در روز ۱۳ فروردین به دور هم جمع می شوند. جاده هایی که از میان جنگل رد شده اند و بکر بودن این منطقه زیبایی خاصی را برای علاقمندان به طبیعت فراهم آورده است. مسیر دسترسی به این بوستان صفارود از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی ۹ کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رود صفارود می‌ رسد. همچنین می توانید در ادامه مسیر به سمت ییلاق جواهرده رامسر از آبشار صفارود که در کنار جاده واقع شده است استفاده کرده و لحظاتی را به استراحت و تجدید قوا بپردازید.

 

جواهرده رامسر

 

روستای جواهرده در رامسر یکی از مقاصد پربازدید مسافران به خصوص در فصل تابستان به شمار می رود و دلیل آن هم شرایط آب و هوایی خوبی است که در آن مهیا است. زمانی که به سمت این روستا در شمال کشور می روید، زندگی اهالی روستا را خواهید دید را که بدون هیچ دغدغه در حال سپری کردن زندگی خودشان هستند. نکته ی جالبی که در خصوص روستای جواهرده در رامسر وجود دارد این است که برای طبیعت گردان امکانات بسیار خوبی را فراهم آورده است تا افراد با در حین گشت و گذار با مشکلی روبرو نشوند.

در مسیر دسترسی به روستای جواهرده در رامسر جاذبه های مختلفی نظیر آبشار، دریاچه قو و … وجود دارد که در ادامه راهنمای سفر به جواهرده درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

از لحاظ جغرافیایی این روستا در ۲۷ کیلومتری شهرستان رامسر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز قرار گرفته است.

به منظور دسترسی به روستای جواهرده در رامسر می بایست در ابتدا به سمت رامسر بروید و از گذر از آن و بازار این شهرستان به یک سه راهی به نام فلسطین می رسید که در جنوب رامسر قرار دارد، بعد از این شما در جاده ی جواهرده قرار دارید و لازم به ذکر است که بگوییم روستای جواهرده یکی از توابع دهستانی به نام سخت سر است که روستاهایی مانند گاو رمک، لپاسرک، دریاچشته، سلمل و سفید تمشک را نیز در بر می گیرد. بهترین زمان برای سفر به روستای جواهرده آخر خرداد و سه ماه تابستان است چرا که در این زمان برف ها آب شده اند و سرسبزی منطقه به اوج خودش می رسد. در طول مسیر جاده ی جواهرده، آبشارهای فصلی و دایمی بسیاری وجود دارد که سبب جذابیت مسیر شده است، اگر خواستید می توانید چند دقیقه ای دم یکی از آبشارها بایستید و از مناظر ناب آن نهایت لذت را ببرید. یکی از آبشارهای زیبای این منطقه صفارود نام دارد و در ۱۵ کیلومتری این جاده قرار گرفته است. در کنار این آبشار آلاچیق هایی فراهم آورده شده که در آن می توانید به استراحت بپردازید. حتی دکه هایی هم در آن وجود دارد که به فروش سوغاتی و صنایع دستی شمال ایران می پردازند.

 

دریاچه قو جواهرده

 

دریاچه قو رامسر، در 26 کیلومتری رامسر و نزدیک روستای زیبای جواهرده، همچون الماس می‌درخشد. دریاچه‌ای مصنوعی در دل طبیعت، با فضایی بکر و دوست داشتنی! قایق‌های پدالی، کلبه‌های سنتی، رستوران محلی و آب و هوای تمیز دریاچه تنها بخش کوچکی از این جواهر ناب محسوب می‌شود. این دریاچه در ابتدا یک برکه کوچک بوده که اکنون بسط داده شده‌ است. آب آن ساکن و اغلب شفاف و تمیز است. دور تا دور دریاچه، درختان مانند دیواری سبز دیده می‌شوند. توجه داشته باشید اجازه آب ‌تنی در این دریاچه داده نمی‌شود. اصلی‌ترین بخش دریاچه قو، برکه‌ای است که در ابتدا بسیار کوچک بود اما به همت بخش خصوصی  بزرگ و بزرگ‌تر شد و شعاع زیادی از محیط را به خود اختصاص داد. در اطراف این دریاچه لامپ‌های رنگی وجود دارد، که پس از غروب آفتاب روشن می‌شود و فضای مربوط به دریاچه را روشن نگه می‌دارد تا تردد متوقف نشود. البته پیشنهاد ما برای بازدید از دریاچه قو، در طول روز است.

یک سوی دیگر از این دریاچه آلاچیق‌هایی دیده می‌شود که بر روی آب ساخته شده‌اند. آلاچیق‌ها مسقف بوده و در بخش انتهایی دریاچه قو در کنار هم قرار ‌گرفته‌اند. طرح به کار رفته در آلاچیق‌ها سنتی است و توسط نجاران محلی ساخته شده‌اند.

رامسر عروس شهرهای شمالی ایران قطعا مکان های گردشگری زیبای دیگری هم دارد که هنوز ناشناخته مانده اند و با کمی کنجکاوی و پرس و جو از افراد محلی می توانید از آن مکان ها هم بازدید کرده و سفری به یاد ماندنی از این شهر برای خود رقم بزنید.

منبع : مجله چتراتا