مناطق شمالی ایران زمین، از جمله رضوانشهر تماشایی و خوش آب و هوا، و در کل مناطق سبز حاضر در حاشیۀ دریای خزر از دو جهت اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت. این دو جهت عبارتند از طبیعت منحصر به فرد و وجدآور و گذشتۀ سرشار از شگفتی و حیرت‌برانگیز. در واقع باید گفت یکی از مهمترین خاستگاه‌ها در تاریخ ایران باستان و نه تنها ایران باستان بلکه از همان گذشته‌های خیلی دور تا به امروز مناطق سرسبز و محبوب سواحل و حاشیۀ دریای خزر بوده‌اند.

حتی در شاهنامۀ فردوسی نیز به بخش‌های بسیار متعدد و قابل توجهی برخواهیم خورد که از منطقۀ جغرافیایی این ناحیه روایت می‌کنند. بر این اساس می‌توانیم انتظار دیدن آثار تاریخی یا حتی باستانی را در این منطقۀ وسیع جغرافیایی داشته باشیم. و صد البته تعداد آثار تماشایی تاریخی یا حتی باستانی شناخته‌شده در این محدوده کم نخواهد بود. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در رضوانشهر می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

رضوانشهر که در شمال غربی گیلان قرار گرفته است، نزدیکی این شهر به ساحل دریای خزر و کوه های زیبای تالش بر اهمیت آن افزوده است و از سویی بخش های جلگه ای و کوهستانی در این نواحی نیز بسیار پر اهمیت هستند. مرزهای مشترکی که میان رضوانشهر و خلخال، ماسال، صومعه سرا و بندر انزلی وجود دارد موجب شده تا هر ساله گردشگران زیادی از نواحی مختلف به این منطقه سفر کنند. این گردشگران و توریست ها در سفر خود به این شهر می توانند از جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلفی بازدید کنند. آشنایی با جاذبه های گردشگری این شهر برای خیلی از افراد جذابیت دارد، زیرا این شهر یکی از شهرهای توریستی در استان گیلان است و همانند دیگر شهرهای گیلان دارای مناظر بکری است که شاید هیچ جای دنیا نظیر آن را نخواهید دید. ما در این مقاله قرار است به سراغ جاذبه های دیدنی از این شهر برویم و اطلاعات گردشگری زیادی را در اختیار شما مخاطبین عزیز سایت چتراتا قرار دهیم.

 

آبشار ویسادار

 

آبشار ویسادار از زیباترین آبشارهای ایران و سومین آبشار مرتفع استان گیلان است. این آبشار به معنی "سایه درخت بید" است که در 16 کیلومتری شهر پره سر در شهرستان رضوانشهر واقع شده و همچون نگینی در دل جنگلهای زیبای این منطقه می درخشد.

ابهت این پدیده طبیعی برای هر بیننده جالب و جذاب است به ویژه وقتی از پایین به این آبشار نگریسته می شود، با ابهت و زیبایی صد برابر آبشار ویسادار مواجه می شوید. صدای ریزش آب از ارتفاع حدود 20 متری و نیم دایره ای که آب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به دریا ایجاد می کند، دیدنی است. صدای پرندگان و شرشر آب و نور خورشید که از لابه لای شاخ و برگ درختان به زمین می تابد، منظره ای فوق العاده به وجود آورده که کم نظیر است. البته زیبایی های این پدیده طبیعی آنقدر زیاد است که نمی توان وصفش کرد و به قولی آبشار ویسادار را باید دید، نه اینکه راجع به آن نوشت.

 

این پارک به دلیل طبیعت بسیار زیبا و دیدنی و همینطور به دلیل موقعیت سوق الجیشی خود در جوار کوه و دریا و داشتن امکانات رفاهی از قطب سیاحتی و تفریحی برخوردار بوده و سالانه مسافران عبوری یا گردشگران بسیاری برای بهره گیری از فضای آن به پارک عزیمت می نمایند. پارک مذکور دارای یک سری امکانات برای رفاه حال گردشگران و بازدیدکنندگان از پارک می باشد که عبارتند از: آلاچیق، سکوی نصب چادر، سرویس بهداشتی، میز و صندلی و نیمکت، کباب پز، سطل زباله و..

 

راه رسیدن به این آبشار وقتی از رشت به طرف آستارا حرکت می کنید باید بعد از رد شدن از انزلی و شهر رضوانشهر به شهر پره سر برسید. سپس از سه راه احمد باید به طرف روستای سِکَرَه سرا که نام رسمی اش صیقلسرا است،حرکت کنید. بعد از عبور از این روستا به آوَوییار می رسید. بعد از عبور از آن روستا به محل آبشار می رسید. ارتفاع این آبشار 15 متر است. از پره سر تا آبشار 15 کیلومتر فاصله هست. پره سر در حد فاصل میان شهرهای رضوانشهر و هشتپر تالش واقع شده است که با رضوانشهر حدود 17 کیلومتر و با هشتپر تالش حدود 30 کیلومتر فاصله دارد و در 100 کیلومتری رشت قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به این منطقه ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، شهریور و مهر است که رطوبت هوا به نسبت کاهش می یابد.

 

پارک جنگلی دکتر درستکار

 

این پارک جنگلی در ضلع غربی جاده انزلی به آستارا قرار دارد و به نام مرحوم دکتر درستکار یکی از پایه گذاران جنگل شناسی در ایران نام گذاری شد. مرحوم دکتر درستکار در راه اندازی و احداث این پارک زحمات فراوانی را متقبل شد. به همین خاطر پارک به نام ایشان نام گذاری شد.در داخل ورودی پارک، امکانات اولیه جهت استفاده خانواده ها ایجاد شده است. این امکانات شامل سرویس بهداشتی، تاب و سرسره، باربیکو و چند سکو برای نشستن است . در داخل پارک انواع گونه های پهن برگ دیده می شود و بخشی ازپارک به دلیل تراکم انواع درختی و زیر درختی، غیر قابل نفوذ است.

 

پل آجری پونل

 

قدمت پل آجری و تاریخی پونل به زمان صفویه باز می گردد و مانند دیگر پل های دوران حکومت «شاه عباس صفوی» از سنگ و آجر ساخته شده است. این پل که در چهارده کیلومتری جاده رضوانشهر به تالش قرار دارد، دارای سی متر طول و یک دهانه بزرگ با طاق جناقی و عرض دو و نیم متر و جان پناهی به ارتفاع چهل سانتی متر است. قابل ذکر است که کف گذرگاه پل آجری و تاریخی پونل، سنگفرش شده است.

 

مسجد اسپیه مزگت

 

این مسجد از جمله بناهای تاریخی است که دارای ارزش مذهبی و فرهنگی بالایی است. در حقیقت این بنا از دوران زرتشت بر جای مانده است و یکی از آتشکده های آن دوران است و محلی برای عبادت مردم بوده است. در رابطه با قدمت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد زیرا برخی بر این باورند که این مسجد در زمان ساسانیان بنا شده است. جالب است بدانید که این مسجد در لا به لای برگ های درختانی غول پیکر دفن شده بوده و در پی کاوش ها کشف شده است. در حال حاضر این بنا ویران شده است و تنها مخروبه هایی از آن باقی مانده است اما با این وجود از جذابیت های زیادی برخوردار است.

 

غار باستانی اسطل خوار

 

غار باستانی اسطل خوار مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان رضوانشهر، روستای اسطل خوار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۲۸۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

غار اسطل خوار در منطقه ییلاق اسطل خوار در بخش مرکزی در کنار ییلاقاتی هم چون "شوشیل" و "گان چمه" قرار گرفته است. دهانه غار در سمت شمال در دامنه کوه با شیب تند قرار داشته که لازم به ذکر است دهانه اصلی غار به صورت سوراخی تنگ و باریک بوده که یک انسان بالغ به سختی می‌توانست در آن وارد شود ولی بر اثر حفاری سودجویان، دهانه غار فرو ریخته و به صورت یک شکاف بزرگ در روی زمین به چشم می‌خورد.

 

پل تاریخی شفارود

 

پل تاریخی شفارود یکی از بناهای دوران حکومت قاجاریه است که روی رودخانه شفارود در کنار جاده رضوانشهر به تالش بنا شده است. این پل به سبک خاصی که کمتر در ساخت پل های ایرانی دیده می شود، ساخته شده است؛ بدین صورت که در دو طرف طاق و روی پاکان آن، دو ستون نمای مخروطی شکل و در بدنه کناری شمال پل، دو طاق نما کار کرده اند. مصالح به کار رفته در احداث پل شفارود، آجر و ساروج است.

 

روستای بهشتی ارده

 

روستایی که در ارتفاعات سرسبز گیلان قرار گرفته است. این روستا بهشت علاقه مندان به عکاسی، کوه های دنباله داری دارد که در این منطقه ویژگی بخشیده و پوشیده از طبیعتی سرسبز است. این منطقه از هوای ییلاقی برخوردار است و برای افرادی که تجربه زندگی در مناطق روستایی را نداشته اند، لذت بخش است. آسمان این روستا در شب بسیار دیدنی است و بسیار شفاف و پر ستاره است. این روستا یکی از جاهای دیدنی رضوانشهر است.

 

بقعه سیده بانو

 

بقعه سیده بانو نیز در دارسرای رضوانشهر واقع شده است. معروف است که این بقعه مادر پیر شرفشاه می باشد.

عرض و طول داخلی بنای اصلی ۸×۷ متر است ، این بقعه که بر ستون هایی استوار است، دیواری ندارد .فقط ضریحی چوبین و مشبک به ابعاد پنج متر جای دیوار بناست ارتفاع این ضریح بالغ بر دو متر است ، چهار طرف بقعه ایوانی به عرض دو متر دارد .

ایوانی که در ورودی بقعه قرار دارد، نه ستون چهار سو و ایوان های دیگر هر یک هشت ستون چهار سو دارند ، تمام ستون ها سر ستون دارند و لبه ایوان ها تکائلی به ارتفاع یک متر دارد ، سقف بنای اصلی بقعه و ایوان ها واشان کشی و از رو پل کوبی درز پوش زده و بام سفال سر است ، بر ضریح مشبک چوبین کتیبه ای به این شرح دارد : «بتاریخ شهررمضان المبارک سنه ۱۲۴۳ سیده بانو نسب امام المهام موسی الکاظم علیه السلام»

 

روستای روشنده

 

روشنده بهشت‌آباد، روستایی از توابع بخش پره‌سر شهرستان رضوان‌شهر در استان گیلان ایران است و این روستا در دهستان ییلاقی ارده قرار دارد .

منبع : مجله چتراتا