شهر باید در جهت جذب گردشگر چند ویژگی مهم داشته باشد یکی آن که شهر باید سیمایی جذاب داشته باشد و یا دست کم دارای برخی عناصر نیرومند و رقابت آمیز در فراوردهای جهانگردی باشد و همین طور منافع مورد انتظار از توریسم شهری باید فراتر از هزینه های آن در طولانی مدت باشد.

تقاضا برای سفر به شهرهای مختلف در سراسر دنیا از چند سال قبل تا هم اکنون بسیار افزایش یافته است و نواحی شهری به علت آن که دارای جاذبه های خاص اهم از تاریخی ، فرهنگی ، مذهبی بسیار هستند غالباً از مقاصد مهم گردشگری محسوب می گردند. جا به جایی و سفر افراد به محیط های شهری جز محیط اقامت آنها به منظور کشف و شهود و جمع آوری اطلاعات جزو مجموعه خواسته هایی است که انگیزه سفر را در گردشگر به وجود می آورد این دامنه ی بازدید می تواند در غالب سفر کاری مانند همایش ها ، بازدید از نمایشگاه ها ، شرکت درکنگره ها و غیره باشد یا سفر تفریحی گردشگری باشد و مسئولان شهرها و پی ایجاد بناهای نمادین و آشکار اغلب به ارایه کمک های مالی محلان برای ساخت بناهای معتبر و زیبا جهت اعتلای فرهنگ آن قوم و مردم اقدام می کنند و این به نحوی است که متخصصان جامعه ی اروپایی تاکید می کنند که به دلیل سرعت ارتباطات و بالا رفتن سطح فرهنگ و زندگی شهروندان گردشگری سال های آتی گردشگری شهری خواهد بود .

بنابراین شهر باید در جهت جذب گردشگر چند ویژگی مهم داشته باشد یکی آن که شهر باید سیمایی جذاب داشته باشد و یا دست کم دارای برخی عناصر نیرومند و رقابت آمیز در فراوردهای جهانگردی باشد و همین طور منافع مورد انتظار از توریسم شهری باید فراتر از هزینه های آن در طولانی مدت باشد.

در ایران با داشتن قدمت چند هزار ساله تاریخی و فرهنگی هر کدام از شهرهای آن سفری به عمق تاریخ ، فرهنگ و تمدن یک ملت است و افرادی که به دلیل مشغله های فراوان موفق به رفتن به خارج از شهر محل اقامتشان نمی شوند  می تواند در اوقات فراغت و تعطیل خود از این مکان ها ، بناها ، باغ های تاریخی ، موزه ها . گنجینه ها ، نمایشگاه ها ، مراکز خرید و فروش و غیره جاذبه هایی هستند که گردشگران را به خود جذب می کند و افرادی که خواهان گردشگری یک روزه شهری هستند می توانند استفاده کنند. توسعه و بهبود تجهیزات ارتباطی و اتصال شهرها با یک و دیگر مثل روستاها به شهر و گسترش زیرساخت های حمل و نقل در رفت و آمد این گونه سفرها را راحت تر کرده اند و باعث شد تا افراد بیش تری در رفت و آمد و بازدید و گردش باشند .

همچنین رشد شهرسازی و شهرنشینی نقش اساسی در گردشگری شهری ( داخلی ) داشته است و بسیاری از موارد روابط دوستی و خویشاوندی گردشگری های داخلی و شهری شکل گرفته است به طور کلی از عوامل تاثیر گذار بر گردشگری شهری و داخلی را می توان به تجهیزات مرتبط با گردشگری مثل مراکز همایش ها ، نمایشگاه ها ، میراث شهری ( تاریخی ) ، تجهیزات و تفریحات سرگرم کننده ، رویدادهای ویژه ( مثل المپیک ، کنسرت ها ، جشن ها و غیره )  اشاره کرد و جهت رفتن و دیدن به این جاها گردشگر باید به نکاتی توجه داشته باشد از جلمه داشتن لوازم و تجهیزات مورد نیاز دیگری و جمع آوری اطلاعات ، از لوازم و تجهیزات مورد نیاز گردشگری شهری کفش مناسب پیاده روی ، کوله مناسب ، آب ، ضد آفتاب ، کلاه ، عینک آفتابی ، دوربین عکاسی ، کیف کمری ، لباس گرم یا خنک نسبت به فصل ، جعبه کمک اولیه و پول نقد ، کارت عابر بانک و غیره می باشد . بنابراین با برنامه ریزی خردمندانه می توان از جاذبه های دیدنی هر شهری در ایام فراغت خود استفاده کرد و مدتی را فارغ از هر چیزی غرق د شاهکار های تمدن و هنرهای اصیل ایرانیان باشیم.

منبع : مجله چتراتا