استان خوزستان به دلیل نزدیکی به اعراب و آب و هوای گرم خود دارای غذاهای محلی و سنتی متفاوت از تمام ایران است. در اینجا می‌خواهیم تعدادی از غذاهای استان خوزستان را معرفی کنیم.

استان خوزستان به دلیل نزدیکی به اعراب و آب و هوای گرم خود دارای غذاهای محلی و سنتی متفاوت از تمام ایران است. در اینجا می‌خواهیم تعدادی از غذاهای استان خوزستان را معرفی کنیم.

 

فلافل

 

 از مهمترین مواد استفاده شده در فلافل می توان به آرد، جعفری، نخود، پیاز و سیر اشاره کرد که به همراه سیب زمینی سرخ شده سرو شده و توانسته است توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب کند

 

نان تیری

 

 نان تیری از نان های سنتی خوزستان  و  بسیار لذیذ است که بین نسل جوان هم از نان‌های پرطرفدار است نان تیری که از آرد گندم سبوس‌دار ، آرد نانوایی و آرد جو درست می شود یک  غذای  سریع الهضم و بسیار مقوی است . این نان سنتی برای  انواع تلیت، تلیت آبگوشت ، تلیت قبرُمه ، تلیت آب‌باقلا ، تلیت ماست و… استفاده می‌شود.

 

حمیس توله ی دزفول

 

حمیس از غذاهای سنتی و پرطرفدار خوزستان و ترکیبی از بهترین سبزی های محلی و غذایی پرطرفدار است که طبخ آن به مهارت بالایی نیاز دارد.

 

قلیه ماهی

 

 قلیه ماهی نوعی خورش است و  غذای محلی خوشمزه ای است که طرفداران زیادی در خوزستان دارد کمتر کسی وجود دارد که در شهرهای خرمشهر و آبادان و ماهشهر زندگی کرده باشد و قلیه ماهی نخورده باشد این غذا  به علت دارا بودن سبزی و سیر، غذای خوش طعم و خوش رنگی است تمر هندی هم باعث ایجاد طعم ترشی در آن می شود . و غذایی مناسب برای زندگی درشرایط گرم و مرطوب آب و هوای جنوب ایران است ضمن اینکه آبهای گرم جنوب منابع خوبی برای تهیه ماهی قلیه ماهی است .

 

نافله‌ی خوزستان

 

استفاده از حبوبات در کنار فراورده‌های دامی، از نکات ارزنده و تحسین‌برانگیز رژیم غذایی مردم ایران زمین بوده که در بسیاری از استان‌های این کشور بویژه استان خوزستان، به وضوح قابل مشاهده و ملموس است. بانوان و مادران کدبانوی این منطقه از ایران با ترکیب موادی همچون آرد نخود، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، سرکه، شکر، نمک، زردچوبه، فلفل، نعناع، روغن (در صورت تمایل می‌توان کره را جایگزین روغن کرد) و آب به تهیه‌ی این غذای لذیذ سنتی و محلی می‌پردازند. ترکیب طعم شیرین شکر و ترشی دوست‌داشتنی سرکه، منحصر به فرد و جالب به نظر می‌رسد.

 

ماهی کبابی صُبور

 

ماهی صُبور یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی این خطه از ایران به شمار می‌‌آید. کباب کردن ماهی صُبور، سبزی پلویی، سبزی مخصوص ماهی پیاز، سیر، نمک، فلفل سیاه، تمبر هندی و رب گوجه‌فرنگی ...

 

امگشت پلو

 

 امگشت پلو غذایی است جنوبی و مختص استان خوزستان که با استفاده از برنج و کشمش تهیه و همراه ماهی قباد میل می‌شود. مردم این استان ماهی قباد را نمک‌اندود کرده و مورد مصرف قرار می‌دهند. برنج، کشمش پلویی، سبزی پلویی (شوید- گشنیز)، نمک، روغن، پیاز، زردچوبه و ادویه‌ی مخصوص جنوبی به طبخ در تهیه‌ی امگشت‌ کاربرد دارد.

 

سمبوسه

 

با ترکیب موادی همچون گوشت، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه‌فرنگی، گشنیز، نمک، فلفل، سیر، پیاز، آرد، روغن، کره و سیب‌زمینی طبخ می شود.

 

پاکوره(پاکورا)

 

پاکوره نوعی کوکو است که به دلیل داشتن آرد نخود، منجر به افزایش پتاسیم و کاهش فشار خون می شود. این غذا اصالتا یک غذای هندی است ولی زمان بسیار طولانی است که جز غذاهای سنتی خوزستان محسوب می شود. علاوه بر آرد نخود، تخم مرغ، زعفران، فلفل قرمز و تره برای تهیه این غذا ضروری اند.

 

قلیه تخم مرغ

 

 تخم مرغ، سبزی قلیه یا همان گشنیز و شنبلیله، روغن، گرد لیمو، رب گوجه فرنگی، نمک و زردچوبه، پیاز و سیر را با هم مخلوط کرده ، سپس تمبر هندی و آرد که در کمی آب حل شده به آن اضافه می شود

 

بورانی باقلای سبز

 

در این غذا از باقلای پخته شده،‌ نمک و فلفل،‌ ماست، سیر، پیاز، شوید و گرد لیمو استفاده می شود. این بورانی خوراکی مشهور شهر شوشتراست.

 

قلیه دزفولی

 

در این قلیه از گوشت چربی دار استفاده می شود که همراه نخود، بلغور، نمک و فلفل، سیر، پیاز، برنج و لوبیا چشم بلبلی زمانی طولانی حرارت می دهیم. سپس تمبر هندی و رب انار را اضافه کرده و می کوبند .

 

خورشت بامیه

 

این خورشت بسیار شبیه خورشت بادمجان است وتمامی مواد یکسان است و تنها به جای بادمجان از بامیه استفاده می شود. در اینجا دمباله بامیه را جدا کرده و آنها را با سیر درسته سرخ می کنیم. سپس به بقیه مواد اضافه شان می کنیم و می گذاریم بپزند.

 

ماسووا

 

ماسووا یک غذای محلی خوزستان است. گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز داغ، برنج، شوید و شنبلیله مواد این غذا هستند. ابتدا نخود و گوشت را با هم می پزیم، سپس برنج را اضافه می کنیم. وقتی که پخت، آنها را می کوبیم. سپس بقیه مواد را اضافه کرده و آنها را روی حرارت می گذاریم. ماسووا با نان سرو می شود

 

کبه عربی

 

  یک غذای سنتی و عربی که ابتدا برنج را با مقداری آب،حرارت ملایم داده تا برنج مانند شیر برنج شود. سپس آن را با سیب زمینی که ریز رنده شده ، مخلوط  یا چرخ کرده و زردچوبه، نمک و تخم مرغ به آن اضافه می شود.

 

رنگینک

 

رنگینک یکی از دسرهای سنتی استان خوزستان است که در ماه رمضان میهمان خانه های بیشتر اهوازی هاست و مانند یک وعده غذایی استفاده می شود. مواد اصلی این دسر محبوب، گردو، روغن، خاک قند، آرد و خرما است.

 

مهلبیه

 

از دسرهای محبوب که نشاسته ذرت، شکر و خامه مواد تشکیل دهنده آن بوده و به صورت سرد سرو می شود.

 

قلیه میگو

 

 این قلیه، بر خلاف قلیه ماهی که بسیار مشهور است، کمتر شناخته شده است. این غذا معمولا با نان سرو می شود اما می توان آن را با پلو هم سرو کرد. میگو، سبزی قلیه (گشنیز و شنبلیله)  تمبر هندی، پیاز و ادویه از مواد اصلی این غذای خوشمزه هستند

 

اوپیوزی(آب پیازی یا اشکنه)

 

این غذا سریع آماده می شود و برای زمان هایی که در زمان کم باید غذا حاضر باشد، بسیار مناسب است. اوپیوزی، یک غذای دزفولی است و به اشکنه شباهت زیادی دارد. گردو، رب انار، شکر، روغن، نان خشک، زردچوبه، پیاز، تخم مرغ و نمک و فلفل از مواد تشکیل دهنده این غذای فوری هستند.

منبع : اجاره و رزرو آنلاین اقامتگاه چتراتا