در جنگل‌های دوهزار و سه هزار، هر کسی احساس می‌کند نخستین آدمی است که قدم به آنجا گذاشته است.جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن از معدود مناطق جنگلی ایران است که تا وقت هست و جنگل‌ها هم سرجایشان هستند، باید سراغ‌شان رفت.

مه تا نیمه درخت‌های جنگل پایین آمده و خزه‌ها از تنه درخت‌ها بالا رفته‌اند. چیزی در میانه جنگل پیدا نیست و از وسط جنگل فقط می‌شود صدای بال زدن پرنده‌ها را شنید. در جنگل‌های دوهزار و سه هزار، هر کسی احساس می‌کند نخستین آدمی است که قدم به آنجا گذاشته است.جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن از معدود مناطق جنگلی ایران است که تا وقت هست و جنگل‌ها هم سرجایشان هستند، باید سراغ‌شان رفت. بهتر است اواسط تابستان که دما و رطوبت داخل جنگل کمتر شده به آنها سری زد، پیاده‌روی کرد و صدای پرندگان را شنید. بهترین زمان برای جنگل‌نوردی در این جنگل‌ها که خیلی از مناطق آنها هنوز بکر مانده، اواخر شهریور تا اوایل آذرماه است. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در تنکابن می‌توانید از طریق سایت چتراتا اقدام نمایید.

 

در هم آمیختگی دو جنگل بزرگ واقعا پدیده ای شگفت انگیز است. جنگل دوهزار و سه هزار توسط کوه های بلند از هم جدا شده اند و مسیرهایشان نیز متفاوت است. همچنین، ارتفاع و آب و هوای مناطق مختلفشان باهم فرق دارند. این عناصر بی نظیر و ناب باعث پدید آمدن جنگل دوهزار و سه هزار شده اند. شاید پیش خود بپرسید علت نام گذاری جنگل ها با این اسامی چیست و چرا در نام آن ها از عدد استفاده شده است.در پاسخ باید بگوییم که نام این جنگل ها در ابتدا دوهراز و سه هراز بوده و دلیل این نام گذاری هم تعداد رودهای بالای کوه بوده که جاری می شدند و در یک نقطه به هم می رسیدند. در نتیجه تقابل رودها در این نقطه یک رودخانه پرآب و خروشان پدید می آمد. در گذر زمان نقطه تلاقی رودها با یکدیگر جابه جا شد و نامشان از دوهراز و سه هراز به "دوهزار و سه هزار" تغییر یافت.

تنها راه رسیدن به جنگل‌های دوهزار از تهران، جاده چالوس و بعد هم شهر تنکابن (شهسوار) است. می‌توانید با سه وسیله و بعد از طی ۲۷۵ کیلومتر به تنکابن برسید:

اتوبوس: اگر می‌خواهید با اتوبوس بروید از ترمینال غرب یک بلیت اتوبوس برای تنکابن بخرید و پنج ساعت بعد در تنکابن پیاده شوید.

تاکسی‌های بین راهی: می‌توانید با تاکسی خطی بروید. این تاکسی‌ها شما را سه ساعت و نیم بعد به تنکابن می‌رسانند.

خودروی شخصی: اگر وسیله شخصی دارید، باید از اتوبان کرج به خروجی جاده چالوس بروید و آن را تا انتها بروید. پس از آنکه به تنکابن رسیدید، از آنجا باید به بخش خرم‌آباد بروید که از توابع تنکابن است.

برای گردش در دوهزار دو راه پیش روی شما است، هم می‌توانید در جنگل پیاده‌روی کنید و هم مسیر کوهنوردی تا قله سیالان را انتخاب کنید.

از هر مسیری که بخواهید به جنگل بزنید، بخش خرم‌آباد در پنج کیلومتری تنکابن ورودی شما است. از خرم‌آباد هر نقطه‌ای را که برای ورود به جنگل انتخاب کنید، باید ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر ماشین‌سواری کرد تا به ورودی جنگل رسید. معمولا راهنمایان و تورهای گردشگری این پیاده‌روی را از روستای عسل محله آغاز می‌کنند. این سفر هم می‌تواند یک پیاده‌روی دو، سه ساعته باشد و هم یک کوهنوردی دو روزه که این هم بستگی به قدرت بدنی شما و هم برنامه‌ریزی دارد که برای این سفر انجام داده‌اید. می‌توانید چند ساعت در جنگل پیاده‌روی کنید، استراحت کرده چیزی بخورید، از مسیر رفته برگردید و سوار ماشین شده و بقیه تعطیلات را کنار دریا بگذرانید. مهم‌ترین نکته در سفر به منطقه و کوهنوردی و جنگل‌نوردی در دوهزار این است که هیچگاه این سفر را بدون راهنما آغاز نکنید.

 

جاده جنگلی و ییلاق زیبای دو هزار تنکابن

 

در همان ابتدای ورود به جاده جنگلی رودخانه ای در کنار درختان سرسبز وجود دارد. هر چه به سمت جلو حرکت کنید، ارتفاعتان بیشتر می شود و رفته رفته رودخانه را در میان دره ای می بینید و سپس رودخانه از دیدتان ناپدید می شود. هر چه ارتفاعتان بیشتر می شود، دید وسیع تری به کوه ها خواهید داشت. در جنگل دوهزار، امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای بازدید کنندگان فراهم شده اند. بخش های مختلف جنگل دوهزار عبارتند از:

 

پارک و هتل جنگلی چالدره

 

این جنگل در دره ای عمیق و سرسبز شکل گرفته و به همین دلیل هم به آن چالدره گفته می شود، در اینجا چشم اندازهای جنگلی، شالیزارها، باغ های مرکبات و سنگ های پوشیده از خزه های جنگلی دست در دست هم دنیای دل انگیزی را خلق کرده اند که جان می دهد برای تفریح و استراحت. همین که پا به پارک جنگلی چالدره می گذارید انگار مان از حرکت ایستاده است و تنها چیزی که نظرتان را جلب می کند آرامشی بی حد و حصر و چشم اندازهایی تماشایی ست. در میان درختان انبوه این جنگل کلبه هایی جنگلی می بینید که به شیوه سنتی ساخته شده اند و حال و هوایی متفاوت به جنگل داده اند . گاهی در کنار این کلبه ها، میز و صندلی هایی چوبی می بینید که از جنس درختان اطراف ساخته شده و چشم اندازهای جنگل را دیدنی تر کرده اند. می توانید بر روی این صندلی های چوبی بنشینید و از آرامش و سکوت دوست داشتنی جنگل لذت ببرید، حتی می توانید شب را هم در جنگل بمانید و در همین کلبه های چوبی اقامت کنید. در کلبه ها امکانات خوبی مثل شومینه هیزمی، کمد، کولر گازی، یخچال و تراسی اختصاصی هست و مطمئنا تجربه یک شب ماندن در این کلبه ها، آن هم در وسط جنگلی بکر به یاد ماندنی و خاطره انگیز است که تا مدت ها از یادتان نمی رود.

 

اگر طبیعت گرد هستید صبح زود را برای رفتن به این جنگل انتخاب کنید تا فرصت کافی برای پیاده روی و لذت بردن از چشم اندازهای بکر را اطراف داشته باشید. در نقاط مختلف این پارک مسیرهای متنوعی برای طبیعت گردی هست که با امکانات خوبی که دارند طبیعت گردی لذت بخشی را برایتان به ارمغان می آورند. شاید دوچرخه سواری را به پیاده روی ترجیح می دهید پس می توانید به مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری بروید. امکانات دیگری مثل رستوران و کافه هم در جنگل هست تا گردشگران بتوانند یک طبیعت گردی به یادماندنی را تجربه کنند. خیلی از گردشگران برای خوردن ناهار به این جنگل می آیند تا چند ساعاتی را در میان طبیعت بمانند و به آرامش برسند، می توانید برای غذا خوردن و همینطور استراحت به آلاچیق هایی بروید که در جای جای جنگل وجود دارد.

 

استخرهای پروش ماهی جنگل دوهزار

 

سرتاسر جاده دوهزار میتوانید حوضچه های پرورش ماهی قزل رو ببینید که با استفاده از آب رودخانه دوهزار پر میشوند. ماهی قزل آلای زنده رو میتوانید از این مراکز خریداری کنید و بعضی ها هم ماهی تازه کبابی میفروشند.

 

رودخانه خروشان و جنگل انبوه دو هزار

 

در کنار مسیر جاده دو هزار رودخانه ای جریان دارد که می توانید در کنار آن توقف نمایید و از فضای دلنشین آن لذت ببرید.همچنین جنگل‏ های متراکم منطقه دوهزار، با انواع درختان راش، ون، چنار و هیرکانی، درفصول بهار،تابستان و پاییز، سرشار از رنگ‏ های الوان می‏ شوند و چشم ‏اندازهای زیبا و سحرانگیزی پدید می‏ آورند. آبشار ماهی ورزان در سرچشمه رود دو هزار، مزارع گل گاوزبان و چشمه‌های گرخانی از دیگر جاذبه‏ های طبیعی دوهزار می ‏باشند.

 

دشت شگفت انگیز دریاسر(بهشت اردیبهشت ایران)

 

دشت دریاسر تنکابن (ملقب به بهشت اردیبهشت ایران)،یکی از زیباترین مناطق شمال ایرانه که در قسمت جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار قرار داره. این دشت بین ۴ کوه محصور شده. از سمت جنوب غربی کوه الموت، بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. در حقیقت این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کنه. سطح این دشت در فصل بهار پر از گل های زرد رنگی می شه که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنه. از جالب ترین ویژگی های این دشت اینه که در کف آن ده ها چشمه وجود داره و آب از میان سبزه ها به بیرون میاد بطوریکه در فصل بهار که آب زیاده به سختی مکان خشکی رو میشه در دشت پیدا کرد. این منطقه بی نظیر رو بهشت اردیبهشت ایران می نامند. در صورت خوب بودن هوا (شبها معمولا هوا اگر ابری نباشد البته هوا خیلی سرد است)، می توان به بیرون رفت و آسمان را برای مدت های مدیدی نگاه کرد و لذت برد. مسیر دسترسی به دشت دریاسر تنکابن: پس از رسیدن به شهر تنکابن در غرب استان مازندران، مسیر جاده دوهزار را دنبال کرده تا به دو راهی ای به نام دوراهی امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ جاده مسیری به سمت دره می رود که انتهای آن به روستای عسل محله خواهد رسید. پس از آن باید حدود یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی کرده و بعد از عبور از تپه ها و چشمه های بین راه به دشت دریاسر برسید.

دشت دریاسر در هر فصل از سال جذابیت های خاص خود را دارد. در بهار دارای آب و هوایی بسیار مطلوب و زمینی پوشیده از گل های بابونه است. لذا بهترین زمان سفر به آن همین فصل می باشد. در تابستان نیز سرسبز است اما هوا در روزها گرم و در شب ها سرد است. در پاییز می توانید چشم اندازهای زیبایی از آن را ببینید و شاهد بارش باران در بسیاری از روزها باشید. در زمستان هوای دشت بسیار سرد می شود و زمین پوشیده از برف می گردد. حال انتخاب با شماست که کدام فصل را بیشتر می پسندید.

 

منطقه زیبای سه هزار تنکابن

 

جنگل سه هزار، منطقه ای است بکر و دست نخورده که در شهرستان تنکابن استان مازندران واقع شده است. این جنگل ها با چشم اندازی بدیع، چمنزارها، جنگل های مرتفع، جلگه ای و رودخانه پر آب، یک مجموعه بی نظیر طبیعی را فراهم کرده تا مشتاقان طبیعت، منطقه ای بسیار خاص و رویایی را تجربه کنند. وجود آب گوارای روان و آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر و آرامش رویایی این جنگل را به یکی از مکانهای دیدنی شمال ایران بدل کرده است.

اگر قصد سفر به جنگلهای رویایی سه هزار را دارید در ابتدا باید تصمیم بگیرید که می خواهید از کدام راه به مقصد برسید:

از تهران ، جاده چالوس و بعد هم شهر تنکابن (شهسوار)، بخش خرم آباد از توابع تنکابن، جنگل سه هزار

اگر از تهران قصد سفر به مناطق بکر و زیبای جنگلهای سه هزار از راه الموت را دارید از این مسیر حرکت کنید: بعد از طی فاصله 135 کیلومتری بزرگراه تهران – قزوین ، از قزوین تا گرمارود حدودا 120 کیلومتر است و از گرمارود تا جنگل سه هزار حدودا 60 تا 65 کیلومتر جاده خاکی است. اگر در منطقه الموت اطراق کنید در مسیرتان هتل و سوییت های محلی پذیرای شماست، که ارزان هم هست.اگرهم خواستید در منطقه شمالی مسیر سفرتان اطراق کنید در سه هزار یا در دوهزار منطقه رفاهی چالدره دارای سوییت و امکانات اقامتی است که ظاهرا مربوط به شهرداری منطقه است.

 

آب گرم معدنی فلک ده

 

این مکان بکر در لیر سر قرار دارد، مسیر آن از سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله آغاز و پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی لتاک می‌رسد. از این محل پس از عبور از پل به فاصله اندک دو راهی سه هزار و لیر سر وجود دارد که از این محل جاده بصورت خاکی ادامه پیدا می‌کند، کل فاصله تنکابن تا روستای سنتی فلکده 33 کیلومتر است. آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه لیرسر و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروه‌های مختلف توریستی بسیار جالب است.

منبع : مجله چتراتا