روستای فرخ آباد زیبادشت تنها روستای شهرستان فردیس استان البرز، با طبیعتی جذاب و دیدنی و سرشار از طراوت، سرسبزی و پیشینه ای تاریخی پذیرای گردشگران از گوشه و کنار ایران است. فرخ آباد زیبادشت در قدمتی چند هزار ساله در غربی ترین نقطه شهرستان فردیس قرار دارد. فضای سبز محصور در میان درختان کهنسال و تنومند و آب و هوای مطبوع چشم اندازهای کم نظیر و زیبا یی در فرخ آباد زیبادشت پدید آورده است.

 

 

معرفی منطقه فرخ آباد زیبادشت در البرز

 

روستای فرخ آباد زیبادشت تنها روستای شهرستان فردیس استان البرز، با طبیعتی جذاب و دیدنی و سرشار از طراوت، سرسبزی و پیشینه ای تاریخی پذیرای گردشگران از گوشه و کنار ایران است.

 فرخ آباد زیبادشت در قدمتی چند هزار ساله در غربی ترین نقطه شهرستان فردیس قرار دارد. فضای سبز محصور در میان درختان کهنسال و تنومند و آب و هوای مطبوع چشم اندازهای کم نظیر و زیبا یی در فرخ آباد زیبادشت پدید آورده است.

وجود تپه های باستانی از جمله تپه های فرخ آباد و غلامعلی تپه که قدمت آنها به قبل از میلاد بازمی گردد. برای رزرو و اجاره اقامتگاه در اطراف تهران به سایت چتراتا مراجعه نمایید.

 

ساختارجغرافیایی و فرهنگی روستای فرخ آباد زیبادشت

 

فرخ آباد زیبادشت به دو قسمت زیبادشت شمالی و زیبادشت مرکزی تقسیم بندی شده که زیبادشت شمالی شامل صد و هشتاد قطعه زمین با کاربری باغ ویلا بوده و زیباترین باغ ویلا ها را دارد که با نگهبانی تمام وقت و با کنترل ورود و خروج، فضایی امن برای گردشگران به وجود آورده است.

عرض خیابان های اصلی فرخ آباد زیبادشت بین هجده تا بیست متر است و کوچه های فرعی با طراحی خاصی آراسته شده است. زیبادشت مرکزی نیز هم چون زیبادشت شمالی است که نسبت به آن وسعت بیشتری داشته و حدود چهارصد قطعه زمین را شامل می شود که اغلب باغ ویلا هایی با بناهای قدیمی منطقه بکری را تشکیل داده است.

می توان گفت که از لحاظ بافت جمعیتی، سه قشر عمده که شامل بومیان اصیل فرخ، مهاجران نیشابوری و مهاجران زنجانی است، ساختار جمعیتی این روستا را شکل می دهند.

آداب و رسوم محلی، غذاهای سنتی و پخت نان محلی دیار فرخ آباد زیبادشت از جلوه ‌های ویژه مردم شناسی این روستا است. در این روستا تاکنون چندین جشنواره غذای سنتی و صنایع دستی اقوام ایرانی با حضور استاندار البرز و مسئولان استانی برگزار شده است.

 

شغل مردم روستا

 

شغل اصلی مردم روستا با توجه به زمین های زراعی و باغ های اطراف روستا، کشاورزی و باغداری است که اکنون باغداری بیش از کشاورزی در منطقه رونق دارد.هم چنین وجود دو منطقه صنعتی به نام های داشلیجه و شهرک صنعتی ولیعصر با حدود یکصد واحد تولیدی در نزدیکی این روستا از پتانسیلهای اقتصادی آن محسوب می شود.

 

محصولات روستای فرخ آباد زیبادشت

 

محصولات این روستای زیبا شامل گیلاس، آلبالو، زردآلو، گوجه سبز، آلو، سیب، گلابی، هلو، شلیل، گردو. دیگر میوه های باغی نیز در این منطقه برداشت می شود.

صیفی کاری نیز در آن رونق مطلوبی دارد که به دلیل وجود آب بسیار خوب و پاک این منطقه از کیفیت و تنوع بالایی برخوردار است. گوجه، خیار، انواع کلم، انواع سبزیجات، انواع لوبیا، بامیه، انواع فلفل، بادمجان و ... از محصولات دیگر این منطقه هستند.

 

جاذبه های گردشگری منطقه فرخ آباد زیبادشت در البرز

 

این روستا با برخورداری از محوطه ها و تپه های باستانی از جمله تپه های فرخ آباد و مرد آباد که مربوط به هزاره پنجم تا سوم قبل از میلاد هستند، از ظرفیت های بالقوه گردشگری برخوردار است. همچنین گورستان باستانی زرکان نو و تپه دشت بهشت دارای آثاری از هزاره اول قبل از میلاد هستند. تپه امامزاده احمد و محمود، حسین آباد، زال تپه، قلعه حیدر آباد امامزاده قاسم از دیگر آثار این منطقه مربوط به دوره تاریخی و اسلامی هستند.

 

برای مشاهده ادامه مطلب  معرفی منطقه فرخ آباد زیبادشت در البرز کلیک کنید