روستای دستک که در همجواری ساحل دریای کاسپین و در استان گیلان واقع شده است، به جهت موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و نیز به دلیل وجود شرکت های صیادی فراوان، به یکی از مناطق توریستی قابل توجه تبدیل شده است.

 

آشنایی با روستای دستک

 

روستای دستک که در همجواری ساحل دریای کاسپین و در استان گیلان واقع شده است، به جهت موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و نیز به دلیل وجود شرکت های صیادی فراوان، به یکی از مناطق توریستی قابل توجه تبدیل شده است.

روستای دستک، یکی از بزرگترین بازارهای ماهی فروشی استان گیلان را در بر دارد. به گونه ای که شرکت های صیادی همجوار، ماهی های تازه ی خود را در مغازه های این روستا تخلیه نموده و سپس به شهر های اطراف ارسال می نمایند.

علاوه بر بازار ماهی فروشان، کباب دستک که نوعی کباب سنتی بسیار لذیذ است، از دیگر مواردی هستند که گردشگران را به خود معطوف داشته است با چتراتا باشید تا با ویژگی های این روستا آشنا شوید. برای رزرو ویلا در شمال می‌توانید به سایت چتراتا مراجعه نمایید.

 

موقعیت مکانی روستای دستک

 

روستای دستک در نزدیکی دریای خزر، شمال شهرستان آستانه و شرق شهرستان کیاشهر قرار گرفته است. راههای ورودی به این روستا بندر کیاشهر، آستانه، لاهیجان، لنگرود و رودبنه می باشد.

دستک در ۱۷ کیلومتری بندر کیاشهر واقع شده و فاصله آن با شهرستان های آستانه، لاهیجان و لنگرود به ترتیب ۲۶، ۳۰ و ۳۶ کیلومتر است.

 

تاریخچه روستای دستک

 

قدمت تاریخی روستای دستک حدود دو قرن است و علت نام گذاری روستا به دستک به طور دقیق مشخص نیست، ولی بزرگان دو نظر عمده را طرح می کنند و در اینجا به ترتیب اهمیت ذکر می شود.می گویند بر روی رودخانه ی محل پل چوبی بود که در دو طرف آن نرده های چوبی و بر روی نرده ها دستگیره هایی نیز قرار داشت که دستگیره را می گرفتند و از روی پل عبور می کردند. آن دستگیره را به زبان محلی دستک می گفتند.

زبان مردم گیلکی است که با زبان مردم رشت تفاوت دارد و بیشتر شبیه زبان مردم لاهیجان و شرق گیلان است.

 

شغل مردم روستای دستک

 

شغل اصلی مردم روستای دستک، کشاورزی و بالطبع کاشت برنج می باشد و شالیزارها در بیرون از روستا قرار گرفته اند. مزارعی که جلوه و زیبایی خاصی دارند و چشم بیننده از تماشای آنها سیر نخواهد شد.

در این منطقه از گیلان انواع برنج با نامهای موسی طارم، بی نام، صدری، خزری، سفیدرود، آمل، ۱۰۳۳، سنگ جو کشت می شود. مرغوب ترین نوع برنج روستای دستک، صدری و موسی طارم می باشند که شهرت بسیاری دارند.

 

پرورش کرم ابریشم

 

یکی دیگر از فعالیت های اقتصادی مردم روستای دستک پرورش کرم ابریشم می باشد که معمولا از اواسط فصل بهار شروع شده و تا اواسط تیر ماه ادامه می یابد.

 

صیادی

 

و اما در روستای دستک هم مانند دیگر روستاهای ساحلی مهمترین راه درآمد، صید ماهی است. از میان روستای دستک رود کوچکی عبور می کند که آب آن از مردابهای اطراف تامین می گردد.

 

برای مشاهده ادامه مطلب آشنایی با روستای دستک  کلیک کنید.