گیلوان را می توان مکانی چشم‌نواز از توابع خلخال و در منطقه کوهستانی مشرف به ارتفاعات برف‌گیر و دره‌های ژرف قزل‌اوزن توصیف کرد.بافت تاریخی این روستای زیبا ، شامل کوچه‌‌های تو در تو و رودخانه‌ای است که از میانه آن پیچ و تاب دارد.با چتراتا باشید تا این روستای باستانی را کنکاش کنیم.

 

 

آشنایی با روستای تاریخی گیلوان

 

یلوان را می توان مکانی چشم‌نواز از توابع خلخال و در منطقه کوهستانی مشرف به ارتفاعات برف‌گیر و دره‌های ژرف قزل‌اوزن توصیف کرد.

بافت تاریخی این روستای زیبا ، شامل کوچه‌‌های تو در تو و رودخانه‌ای است که از میانه آن پیچ و تاب دارد.با چتراتا باشید تا این روستای  باستانی را کنکاش کنیم.

 

موقعیت جغرافیایی روستای گیلوان

 

روستای گیلوان از شرق به استان گیلان از جنوب به روستای علی آباد و ماد جولان، از باختر به روستای شال و از شمال به جنگل‌های تالش متصل می‌شود.

روستای گیلوان شهرستان خلخال به لحاظ اینکه دارای بقایای گورستان باستانی مورد مطالعات کاوش های باستان شناسی قرار گرفته و قدمت این گورستان به عصر مفرغ بر می گردد.

همچنین براساس سرشماری سال ۱۳۷۵، روستای گیلوان ۲۰۴ نفر جمعیت ساکن داشته است که در سال ۱۳۸۵ به ۱۲۰ نفر کاهش یافته است. اما در فصل تابستان جمعیت روستا به 2000 نفر نیز افزایش می‌یابد. برای رزرو ویلا کلیک کنید.

 

اقتصاد مردم روستای گیلوان

 

اقتصاد روستای گیلوان بر پایه فعالیت‌های زراعی، باغ‌داری، دام‌داری و صنایع دستی استوار است. زراعت عمده روستا، کشت دیم است و گندم مهم‌ترین محصول دیمی آن است.

توتون، ذرت، سیب‌زمینی، یونجه و لوبیا از دیگر محصولات زراعی روستاست. زردآلو، سیب، به و گلابی از محصولات باغی آن است.

از محصولات مهم دامی روستای گلوان نیز می توان به گوشت تازه و انواع لبنیات، پرورش طیور خانگی اشاره کرد.

 

معماری روستای گیلوان

 

این منطقه، به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی، از دیگر روستاهای استان اردبیل متفاوت است. سقف خانه‌ها گلی است و درهای ورودی و پنجره‌ها، برای جلوگیری از سرما کوچک انتخاب شده‌اند. در ساخت خانه‌های قدیمی از مصالح بومی سنگ، ملات کاهگل و چوب استفاده شده است.

 

جاذبه های روستای گیلوان

 

قلعه خشتی گیلوان

 

پلان این قلعه بصورت مستطیلی شکل بوده و طول آن ۱۰۵ متر و عرض آن ۶۶ متر و نیز ارتفاع دیوارهای قلعه ۵ متر است.ارتفاع این قلعه از سطح دریا ۱۴۵۰ متر است .علت نامگذاری این قلعه به نام قلعه خشتی گیلوان این است که عمده مصالح استفاده شده در ساخت قلعه خشت می باشد.

دیوارهای قلعه نیز در برخی قسمت ها فروریخته و از بین رفته است ولی بقیه دیوارها سالم و پا بر جا می باشند.

این قلعه که متعلق به دوره هخامنشیان بوده در آن زمان در زمینی به مساحت ۶ هکتار ساخته شده است.

 

این بنای تاریخی زیبا از چندین برج که به فواصل مختلف از یکدیگر واقع شده‌اند و ارتفاع آنها بر اثر گذشت زمان و عوامل طبیعی کاهش یافته، قرار گرفته است.

 

گیلوان محل اولیه دفن میرزا کوچک خان جنگلی

 

 گورستان باستانی گیلوان

 

در سال 1385 در حین خاکبرداری از جاده ماسال گیلوان با کشف بقایای مربوط به اسکلت، کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه شدت گرفت. فصل اول این کاوش‌ها در منطقه‌ای حدود 10 در 15 متر با کشف 15 اسکلت آغاز شد. همچنین در فصل چهارم این کاوش‌ها، 4 گور باستانی متعلق به دوران مفرغ کشف شد.

 

برای مشاهده ادامه آشنایی با روستای تاریخی گیلوان  مطلب کلیک کنید.